Waarom krimpen bloedcellen als ze in een hypertone oplossing worden gelegd?

ik heb een toets morgen en die gaat over osmose en diffusie echt een lastig onderwerp in mijn ogen.. heb er ook aardig wat moeite mee maar er is dus een vraag in mijn lesboek die luidt als hierboven .. en weet iemand trouwens ook waarom als de concentratie opgeloste deeltjes in een cel hoger is dan daar buiten dat er per seconde meer water deeltjes de cel ingaan dan eruit? dit is volgensmij in tegenstelling tot diffusie want dan is het toch juist van hoog naar laag? help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft je subvraag: Als de concentratie opgeloste deeltjes dus hoger is in de cel dan daarbuiten is de concentratie water in de cel dus lager dan daarbuiten. De opgeloste deeltjes willen van hoog naar laag, dus eigenlijk naar buiten toe (maar worden tegengehouden door de membraan). Het water wil van buiten naar binnen en kan er wel door. Ik hoop dat je het zo wel kunt snappen!

Het beste antwoord

Osmose en diffusie hebben hetzelfde principe: Beweging van deeltjes van een hoge naar een lage concentratie.

Een druppel inkt in water verspreid zich door diffusie over het hele badwater zodat de concentratie na een tijd overal gelijk is.

Osmose is diffusie door cellen met een celmembraan. Door dit membraan kan er wel water doorheen, maar niet de deeltjes. De deeltjes zouden wel van een hoge concentratie naar een lager willen, maar de membraan houdt dat tegen.

In afbeelding 1 zie je links een hypotone en rechts een hypertone oplossing. Rechts heeft meer deeltjes, dus daar stroom het water naar toe (uit de bloedcellen). De bloedcellen verliezen dus water en gaan krimpen.

Dus: leer wat hypotoon en hypertoon is. En eventueel Isotoon (afb.2).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunt u het iets uitgebreider uitleggen? alleen het laatste gedeelte met de plaatjes is me niet duidelijk.. wat is nou de oorzaak dat als de cel een hogere osmotische waarde heeft als waar de stof(oplossing) hij in zweeft er meer water de cel in gaat als eruit ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plaatjes geven aan of de oplossing waarin de cel zit een hogere osmotische waarde = hypertonisch of lagere osmotische waarde = hypotonisch heeft. In het onderste plaatje gaat het over een plantencel die ook nog een met water gevulde vacuole heeft, maar het principe is hetzelfde. De oorzaak heb ik uitgelegd in een reactie onder je vraag. In het rechterplaatje bij 1 zitten meer deeltjes en minder water. De deeltjes willen dus van rechts naar links en het water van links naar rechts. Omdat er een membraan tussen zit waar de deeltjes niet passief (vanzelf) doorheen kunnen gaat alleen het water van links naar rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel:]!