Wat doen de stoffen van een anesthesie tijdens de anesthesie in het lichaam op chemisch niveau?

ik wil dus weten wat er gebeurt in het lichaam waardoor het kan dat je niets meer voelt en dat je spieren stoppen behalve je hart en waarom je je niets meer herinnerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Het beste antwoord

Ons zenuwstelsel werkt d.m.v. elektrische stroom die met behulp van chemische stofjes door de zenuwen wordt doorgegeven. Anesthesie blokkeert de aanmaak van die stofjes zodat de pijnprikkels niet meer naar het ruggenmerg en de hersenen worden doorgegeven. Dat kan op lokaal niveau, zoals bijvoorbeeld de tandarts doet, of via het ruggenmerg maar bij algehele narcose wordt de werking van het centraal zenuwstelsel onderdrukt. Daardoor wordt het bewustzijn verlaagd.

Hieronder een uitleg die voor leken te behappen is maar wil je er op chemisch niveau echt induiken dan wordt het een behoorlijk ingewikkeld verhaal. Kijk maar eens via de links of er iets van je gading bijzit.

Hoe werkt een algemene narcose?
Professor Poelaert: 'Bij deze vorm van anesthesie worden drie soorten middelen toegediend: slaapmiddelen, pijnstillers en spierontspanners. Spierontspanning is nodig om de normale spierreflexen uit te schakelen en de chirurg zo toe te laten zijn werk te doen. Dankzij de spierontspanning is het ook gemakkelijker de patiënt te intuberen: in zijn luchtpijp een buisje plaatsen dat wordt aangesloten op een beademingstoestel, om tijdens de ingreep zijn ademhaling over te nemen. Voor de pijnstilling worden opiaten gebruikt. Die zorgen er uiteraard voor dat je geen pijn voelt tijdens de ingreep, maar ook na de operatie blijven ze nog een tijdje nawerken. De slaapmiddelen zorgen er ten slotte voor dat je in een soort coma terechtkomt, zodat je je achteraf weinig of niets van de operatie zal herinneren.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze schakelen zenuwstelsel uit die bv pijn doorgeven, anaesthesie an= geen en aesthesie= gevoel. Anaesthesie betekent letterlijk geen gevoel

Toegevoegd na 1 minuut:
daarvoor morfine gebruikt. Of lachgas

Toegevoegd na 2 minuten:
excuus daarvoor wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, dankje maar ik zoek het antwoord meer op moleculair niveau, snap je dat? ik wil graag weten wat welke stof doet en waarom en wat er in de zenuwbanen gebeurt waardoor je tijdelijk verdooft raakt/onder narcose/tijdens de hele anesthesie
Tijdens de operatie onder gehele narcose, bestaat deze uit 3 'delen´.
- Slaapmiddel
- Pijnstilling
- Spierverslappers

Een goede mix van deze 3, maken dat we niets meemaken of voelen van de operatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt niet met een middel gewerkt.
Een brengt je in slaap (meestal propofol) een neemt de pijn weg (meestal een opiaat als fentanyl)
en -indien gewenst- past men een spierverslapper toe.
Voordat men propofol toedient spuit men eerst lidocaine in de ader, omdat propofol een afwijkende pH heeft en de infusie dan pijnlijk zou zijn.
Soms gebruikt men midazolam(dalmadorm) als roesje. dit middel heeft geen pijnstillende werking.

vroeger gebruikte men Ketamine, wat een droomtoestand bewerkstelligde en enige tijd pijnstilling gaf maar de soms nare dromen hebben dit middel weer buiten gebruik doen stellen .

Overigens is het bovenbeschrevene geen wet van meden en perzen, iedere anesthesist heeft zijn eigen (op ervaring gebaseerde voorkeur)
Voorheen werden stoffen als halothaan (trichloorethyleen), lachgas en barbituraten gebruikt.
Ik weet niet zeker of deze middelen geheel verdrongen zijn.

Toegevoegd na 17 uur:
Deze informatie is een mengsel van mijn ervaring en kennis uit een ouder exemplaar van het "farmacotherapeutisch kompas" waar deze middelen nog wel in beschreven stonden.