schelpen zijn gemaakt van kalk, er komt steeds een laagje bij. zo groeit hij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schelp wordt al in een zeer klein stadium gevormd, daarna zet de rand van de mantel kalk aan de buitenrand af volgens een bepaald patroon dat met spiraalfuncties beschreven kan worden. De plaats waar kalk afgezet kan worden ligt vast door de vorm van de oude schelp, maar de hoeveelheid kalk die op een bepaald moment wordt afgezet kan variëren over dit gebied. Een oester bestaat natuurlijk uit twee ongeveer gelijke schelpen, die allebei dus een soortelijk groeipatroon vertonen. Voor de wiskundige functies en bespiegelingen en computergegenereerde schelppatronen verwijs ik naar de bronnen.