Zo komt je snot niet in je oog! Het staat dan ook wel bekend als de snotgoot. Daarbij zou het ook een (indirecte) functie kunnen hebben in het bewegen van je gezicht; dat weet ik niet zeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die gleuf heet het filtrum, naar het Griekse woord philtron: liefdesdrank. Je zou het niet zeggen, maar dit is een belangrijke plek op je hoofd. Hier komen 3 botten samen, 2 delen kaak en het tussenschot van je neus. Vandaar ook dat deze plek met kraakbeen is verstevigd, en je 2 opstaande randjes hebt. Het filtrum ontstaat bij een embryo rond de 14de week. Kinderen die hem niet krijgen, worden met een hazenlip geboren. Een simpele operatie geeft deze kindjes alsnog een filtrum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor kamelen heeft deze snotgoot wel veel functie: zij recyclen daarmee hun lichaamsvocht. Snot loopt recht hun mond weer in, en dat scheelt in de woestijn! Voor ons mensen heeft ons kuiltje niet zo heel veel functie, maar wat voor functie heeft onze oksel? Of onze oorlel? Blijkbaar is het ooit ontstaan en vonden onze voorouders het niet afzichtlijk lelijk. Sommige zaken die de evolutie hebben doorstaan zijn niet per se nuttig, maar zitten ons ook niet in de weg. Zo ook het lip-neus-kuiltje.

Toegevoegd na 47 minuten:
Maar volgens Wikipedia heeft het uiteraard een functie! We kunnen beter communiceren (verbaal en non-verbaal) dankzij het snotgootje!

"The philtrum allows humans to express a much larger range of lip motions than would otherwise be possible, which enhances vocal and nonverbal communication."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hebben de engeltjes gedaan, wijsvinger op je lip...sssssst, niks verklappen hoor !
Vandaar dat gleufje.
Heb ik ooit eens iemand horen zeggen, vond dat zo leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt je lippen tuiten als je iemand een kus geeft als dat gootje er niet zat kon je lippen niet naar voren doen.hihi