Hoe komt het dat het juist de mens is geweest dat het nu eigenlijk voor het zeggen heeft en niet een ander dier?

Waarom is het alleen de mens geweest en waarom precies de mens die het dominantst in deze samenleving is.
Hadden andere dieren geen kansen om bv ook spraakvermogen etc te ontwikkelen?

Of was dit allemaal puur toeval?

Toegevoegd na 2 minuten:
*de mens die

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag is te vinden in de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Bijbel staat ook dat de eerste man is gevormd uit leem aarde en grond,samen gehouden door water.En dat God hem leven in blies via de neus.En dat de eerste vrouw werd gemaakt uit een rib van die man.En dat uit deze twee de hele mensheid ontstond,iets dat niet kon gebeuren zonder incest toch?Geloof jij dit alles echt?En dan zou God achteraf incest verbieden,terwijl Hij in den beginne geen andere mogelijkheid toeliet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koolwitje is gewoon heel orthodox
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms helpen onorthodoxe methoden beter,en meestal bereik je er juist méér door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft bij mij nog niet gewerkt, ik kom juist meer en meer tot de conclusie dat de Bijbel echt de enige waarheid is.

Het beste antwoord

Dieren kunnen veel wat mensen ook kunnen , alleen niet alles is verenigd in een ander dier.
Grijze roodstaartpapegaaien kunnen leren praten en communiceren gelijk een kind van 5 tot soms 7 jaar.
Diverse dolfijnen maar ook apen hebben een bewustzijn en een zelfbesef.
De mens heeft alles naar zijn hand weten te zetten maar in de natuur zijn mensen soms kansloos en hebben dieren het voor het zeggen.
De mens is ook het wezen wat de grootste kans maakt dat het naast andere diersoorten zichzelf uitroeit.
In andere dan natuurlijke situaties zouden dieren het gemakkelijk voor het zeggen kunnen hebben, zoals gorrilla's die niet bespied wilden worden.

Ik denk dat onze arrogantie ons wel eens noodlottig zou kunnen worden, de wereld en de natuur kunnen de mens missen als kiespijn.

De mens is sluw en gemeen en dat geeft hem kans te domineren met het zelfontwikkelde wapentuig.

We moeten er voor oppassen dat we met ons geknoei met genetisch materiaal en (bio)wapens onszelf niet uitroeien.

Albert Einstein zei het zo :
"Twee dingen staan vast, de oneindigheid van het heelal en de oneindige domheid van de mens en van het eerste ben ik NIET zeker "

Wij mensen moeten uitkijken dat we niet uitgeroeid worden door HIV en andere ziekten, ons geknoei met oa. antibiotica waardoor organismen daar immuun voor worden kan ons zuur opbreken.

het is juist onze neiging te domineren en alles te willen sturen wat ons de kop kan kosten.

De mens is op natuurrampen na de grootste ramp voor al het leven op aarde.
Daar kunnen we wat aan doen als we beter onze plaats kenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dieren communiceren ook met elkaar. Kijk bijvoorbeeld naar de hond. Hij communiceert d.m.v. lichaamstaal en geuren. Deze talen verstaan wij moeilijk. Zet een mens tegenover een grizzlybeer, en ik denk dat dan de beer het voor het zeggen heeft, zonder woorden.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, de mens heeft weer handige dingen gebouwd: gewoon ff je gun pakken, en dan klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je kunt niet ontkennen dat de mens deze wereld eigenlijk domineert. Met z'n allen kunnen wij een complot aangaan om zo dingen gedaan te krijgen. En overal ter wereld komen wij voor (zolang als de omstandigheden dit toelaten).
Waarom is dat juist de mens geworden en nooit een ander dier?
jc54
12 jaar geleden
Dat noemen we nou intelligentie. De mens is als enige "diersoort" met intelligentie begaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whoooow, jc54, die laatste opmerking vloekt echt heel erg op mijn beeldscherm.
De mens is echt niet de enige diersoort met intelligentie hoor. Even een simpel verhaaltje daarover: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/66047-intelligentie-bij-dieren.html
Kijken we naar de evolutie, dan is dat puur toeval.
de meest waarschijnlijke oorzaak dat de dinosaurus grotendeels uit gestorven is door de inslag van een meteoriet, is voor het ontstaan van primaten en de mensachtige juist in het voordeel geweest.
Er zijn veel soorten mensachtige geweest, die het uiteindelijk niet gered hebben.
In de evolutie verdwijnen weer dingen die niet nodig blijken te zijn en ontwikkelen dingen die wel nodig zijn, zoals de spraak.
Door het als maar intelligenter worden van de eerste mensachtigen, ontstond de behoefte met klanken onderling te communiceren, hieruit is uiteindelijk de spraak ontstaan.
Juist door deze spraak, konden de mensachtigen zich steeds sneller ontwikkelen, omdat ze daardoor onderlinge kennis konden uitwisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over kennis uitwisselen eve het volgende: Mensen hebben er kennis van genomen dat Chimpansees een natuurlijk apotheker kennen,deze apen weten blijkbaar,neen,niet blijkbaar,ze weten,welke bladeren van welke plant ze moeten eten als ze buikpijn hebben,op welke bladeren ze moeten kouwen en op een wonde moeten leggen zodat de wonde beter geneest,iets dat ze niet enkel bij zig zelf doen maar ook bij soortgenoten.En dit leren ze van elkaar,en de mens kijkt dit af om het vervolgens bij zig zelf toe te passen.
Zonder dit soort dieren ging het de mens veel slechter af.
Ik denk dat dieren andere communicatiesystemen bij dieren gelden en dat de mens ze steevast onderschat. Voor de rest is dat inderdaad een goede vraag. Misschien kwestie van perceptie?

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry voor de zinsopbouwfoutjes! Btje snel getypt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wel dat je de vraag stelt en toch is het antwoord: het is zoals het nu is en daarom is het zo!!!!

Hadden de ratten zich tot de meest intelligente soort ontwikkeld die als eerste gebruik kon maken van werktuigen en die stembanden kreeg waar hij mee kon praten was er mogelijk een rat geweest die nu dezelfde vraag had gesteld op een vergelijkbaar medium.

Ik heb het toevallig een paar dagen geleden in een vraag die wat betreft intentie hierop lijkt ook gezet.

Er is een hele mooie weergave van de geschiedenis van de aarde.

Een toren van houten planken en plankjes en elk plankje geeft een bepaalde periode van de aarde weer. Die toren is ca 2 m hoog en ergens boven het midden is bijv een (behoorlijk dik) plankje dat de tijd van de dino's weergeeft.

Bovenop de toren ligt een hele dunne metalen plaat en de dikte van DIE plaat (bijna niks dus) geeft de historie van de mensheid weer (en dan echt vanaf de holenmens hoor, niet alleen de laatste 2 eeuwen).

Op de geschiedenis van de aarde zijn we helemaal niks!!!!

Voor hetzelfde geldt is een andere soort nog in opkomst maar komt pas over bijv 10 cm in die houten toren, dat lijkt niks maar op onze historie (als mensen) is dat REUZEVEEL
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar opgaand op je eerste zin moeten we het maar gewoon toeval noemen?
Iets met een god die de mensen gemaakt had blabla ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het juist de mens is geweest die de aarde naar zijn hand heeft weten te zetten is in principe toeval, aangezien de soort na de laatste Toba eruptie bijna was uitgestorven.
Over de oorzaak van onze dominantie zou je k7unnen zeggen dat ook het vermogen om zich binnen grotere verbanden te organiseren debet is geweest aan het succes van de soort, door onze samenwerking was het gemakkelijk elke andere diersoort te domineren of zelfs uit te roeien.
Voorts is de communicatie van belang en het meest belangrijke hieraan is dat de taal complex, aangeleerd en overdraagbaar is. De derde zeer belangrijke factor is de intelligentie geweest, die noodzakelijk was om te overleven in expedition robinson achtige omstandigheden. Dit verklaart misschien de afname van de herseninhoud in de moderne mens. Wel blijft exceptionele intelligentie en genialiteit van belang om de maatschappij steeds weer op een hoger plan te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog maar de vraag of de mens wel het meest dominant is in onze samenleving. Jij bekijkt het namelijk vanuit de mens gezien, maar misschien ziet bijv. een dolfijn dat wel heel anders.
Het is alleen jammer dat we het een dolfijn niet kunnen vragen, omdat we niet zijn taal spreken.