Welk insect is dit?

Ik zie sinds ongeveer een maand, het volgende insect in mijn buurt, en heb deze nooit eerder gezien:
Zwarte vleugels met witte stippen, een zwart lijfje dat 1 cm uitsteekt na de vleugels.
Halverwege dat uitstekende lijfje zit een opvallende gele ring.
Als het rondvliegt is het net een mini helikopter..
Ik heb er helaas geen foto van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.9K

Het beste antwoord

Bedoel je die op de foto?
Deze zag ik vooral veel in Italië, Dat is een zwarte mot (vlinderachtige) heb ik mij laten vertellen. Ik kan mij herinneren dat deze inderdaad tijdens het vliegen veel lawaai maken. Maar ik heb ze nog nooit in Nederland gezien. (tenminste als dit hem is hè)

Toegevoegd na 40 minuten:
Duurde even maar ik heb hem gevonden! Het is de Phegeavlinder (Amata phegea).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, deze bedoel ik.. +1
Weet je ook de naam ervan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vond ik ook lastig, de site waar de foto stond had het over een "Black Moth". Ik kijk nog wel even verder. Als ik erachter kom, dan laat ik het weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels gevonden! Staat bij de toevoeging.

Andere antwoorden (2)

Het zou een kleine libelle kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een Phegeavlinder, Amata phegea. Een nachtvlinder die overdag actief is. Het is een opvallende verschijning, met een zwarte kleur met daarop wittige vlekken en twee mooie gele bandjes om het lijf. Hij vliegt dit jaar in opvallend groot aantal.
De phegeavlinder heeft een bijzondere verspreiding in ons land. Hij komt voor in de Peelregio op de grens van Limburg en Noord-Brabant en op een plek bij Bergen op Zoom. Waarom hij niet op méér plaatsen voorkomt is een raadsel.
Amadea
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Bah, weer zo'n minner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pieter2011, zal wel komen omdat ze denken dat het antwoord aan de hand van de mijne is gegeven. Er zit wel wat tijdverschil tussen, maarja dat is te verwaarlozen en daarnaast geeft Amadea aanvullende informatie, dus mijns inziens is een min ook niet nodig.