hoe komt het dat je als je je ogen dicht doet en dan rond draait, dat je toch draaierig word??

bijv: als ik in het zwembad zit, in een band, dan doe ik m'n ogen dicht, en dan draai ik heel hard rondjes, maar zodra ik m'n ogen weer open doe, ben ik draaierig. ik heb het ook als ik zelfs m'n hand op m'n ogen houd, dus dat ik geen verschillende licht inval heb...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Het beste antwoord

Omdat de evenwichtsorganen die in je hoofd bij je oren zitten de draaiende bewegingen ervaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het evenwichtsorgaan zit een vloeistof. Dit vloeistof draait mee als jij ook draait. Door kleine haartjes die in verbinding staan met het vloeistof ervaar jij dat je draait. Deze haartjes sturen signalen door naar de hersenen.

Omdat het vloeistof een bepaalde tijd nodig heeft om weer tot rust te komen ben je soms nog "duizelig" als je zelf al niet meer draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Duizeligheid kan het gevolg zijn van een probleem in een of meerdere gebieden die samenwerken om het evenwicht te bewaren. Het probleem kan o.a. ontstaan in het visuele systeem: je ogen en de verwerking van wat ze waarnemen.
Als jij je ogen sluit, heb je geen fixatiepunt meer. Ga je dan je ogen bewegen, dan wordt dit door het evenwichtorgaan (eo) geinterpreteerd als vallen en neemt dus actie. Op het moment dat jij je ogen weer opent is het eo nog bezig de val te corrigeren. Dit terwijl je niet valt. Deze tegengestelde gebeurtenis resulteert even in duizeligheid. Totdat je ogen het EO verteld hebben dat er niets aan de hand is en de actie wordt gestopt.