Wat is het verschil tussen het moment dat je in slaapt valt en het moment dat je flauwvalt?

Ik vraag dus niet het verschil, betreft de oorzaken. Je kan namelijk beide momenten (denk ik) niet herinneren?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4K
Rutge
12 jaar geleden
GV!

Antwoorden (5)

Slaap is normaal en komt door bepaalde stofjes in de hersenen. Flauwvallen is niet gezond omdat het komt doordat de hersenen te weinig zuurstof krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flauwvallen hoeft toch niet per se ongezond te zijn? Het autonome zenuwstelsel neemt het over. En eigenlijk is dit geen goeie antwoord op mijn vraag. Ik bedoel het verschil op de momenten en niet het verschil betreft de oorzaken.
Vlak voor je in slaap valt soezel je weg. Áls je je er al bewust van bent is het meestal een prettig gevoel waarbij je merkt dat je hele lichaam ontspant.
Als je flauw valt wordt opeens alles zwart voor je ogen en voel je prikkels vanuit he nek omhoog gaan. Vaak krijg je het ook warm. Dit gebeurd bewust. De eerste x wist ik dat het niet goed was en greep ik nog iemand vast. Inmiddels herken ik het beter (ik val vaak flauw door medicatie in combi met geen rust nemen) en zodra alkes zwart wordt weet ik dat ik onderuit ga. Soms heb ik dan nog tijd om me bv tegen een muur naar beneden te laten zakken, maar vaker is het te laat en lig ik al regen de vlakte.
In slaap vallen gaat dus onbewuster dan flauw vallen, dat voel je aankomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voelt het verschil wel, ik wel in ieder geval. In slaap vallen merk ik meestal niet echt, dan zak je gewoon weg. Er is soms wel zo'n periode dat je telkens even in slaap valt en weer wakker wordt, zoals wanneer je op de bank zit en in slaap valt.
Maar flauwvallen voel je wel. Ik heb dan echt zo'n "wooooo, daar ga ik-gevoel". Dan heb je soms zelfs nog tijd om op de grond te gaan liggen, zodat het niet doorgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die in slaap valt, doet dit misschien wel onbewust (zonder wil) maar het lichaam is wel in enige mate bewust.
Wanneer je bijvoorbeeld ongemakkelijk ligt, zal je gaan 'verliggen'. Dit draaien doe je de hele nacht.

Als je bewusteloos bent, is er geen sprake van.
Zo zou je kunnen stikken als je op zo'n manier ligt dat je keel afgesloten is (door bijvoorbeeld een bepaalde ligpositie).
Dit kan dus heel gevaarlijk zijn.

Een grimmig voorbeeld:
In 2002 is er een bevrijdingsactie geweest door het Russische leger bij een kaping in een Russische theater. Daar vielen veel doden bij die een sterk narcotica gebruikte. Mensen raakten daardoor bewusteloos. De meeste doden vielen niet door de bevrijdingsactie of door het gas (al gaan daar nog steeds hardnekkige verhalen over ten ronde) maar door de manier waarop mensen buiten neergelegt werden. Een deel van de mensen was nl. gestikt.
12 jaar geleden
slapen is een ingewikkeld proces waarbij hormonen en hersengolven ervoor zorgen dat je moe wordt en in slaap valt. de fases van de droom doorloopt.

bij flauwvallen merkt men vaak als je eerst onwel wordt (slap in de benen, duizelig, zwart zien) dat kan door hitte, vocht tekort, een stoornis in het zenuwstelstel, zeer heftige emotie, heftige schommelingen in de suikerspiegel, of door iets wat je zo afgrijselijk vind dat je van je stokje gaat etc etc.

het grootste verschil is de bloeddruk, en hetgeen je voelt voor je wegzakt (slaap of flauwvallen)
bij slapen is de oorzaak ontspanning en een biologisch ritme icm hormonen, en bij flauwvallen heeft het hele andere oorzaken net als gevolg het dalen van de bloeddruk waardoor men flauwvalt.