Met het afweersysteem van je lichaam wordt vaak je immuunsysteem bedoeld, het is vooral een iets duidelijker woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien van dat je het anders schrijft, betekent het hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afweersysteem (immuun-systeem)

Het natuurlijke afweersysteem (= immuun-systeem) beschermt het lichaam tegen lichaamsvreemde stoffen (= antigenen, allergenen), micro-organismen (o.a. bacteriën, virussen en schimmels) en kankercellen.

Het natuurlijke afweersysteem is actief (= immuunreactie) in alle delen van het lichaam en bestaat o.a. bestaat uit de huid en slijmvliezen (= mechanische afweerbarriere) en afweercellen, zoals witte bloedcellen (= leukocyten), lymfe-cellen (= lymfocyten), macrofagen, B-lymfocyten, T-lymfocyten, antistoffen (= immunoglobulinen), de amandelen, zwezerik (= thymus) en milt (= splen).

Bij de geboorte bestaat al een zekere afweer tegen lichaamsvreemde stoffen (= aangeboren immuniteit). Na de geboorte wordt de afweer door de activiteit van de zwezerik (= thymus) en het contact met de buitenwereld aanzienlijk versterkt (= verworven immuniteit).
De afweer kan verder worden versterkt door actieve immunisatie door inenting (= vaccinatie) met sera, dode of levende vaccins, zoals gebruikelijk inenting tegen kinderziekten, en immunoglobulinen (= afweerstoffen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het afweersysteem sluit bacteriën en ander ziekteverwekkers in. Dit gebeurt door witte bloed lichaampjes. De witte bloed lichaampjes kunnen van vorm veranderen en gaan om de ziekteverwekker zitten zodat het ingesloten wordt en dan via etter, urine etc. het lichaam verlaat. Dit heet dus het afweersysteem.

het immuunsysteem is de hoeveelheid weerstand wat je tegen iets hebt, bijvoorbeeld medicijnen of ziektes. medicijnen en ziektes horen niet in je lichaam thuis, dus moet je lichaam die opruimen. Als je lichaam het al een keer opgeruimd heeft dan weet hij wat hij moet doen als het nog een keer in je lichaam komt. Je wordt er dus niet meer ziek van, of niet zo erg. Als je sommige medicijnen te vaak gebruikt kunnen die ook niet meer werken, omdat je lichaam er immuun voor is geworden.

Ik hoop dat je het een beetje snap. ;)