Kunnen mitochondria in cellen in een specifieke richting bewegen in een cel?

Ik heb vroeger celonderzoek gedaan en dit soort foto's gemaakt van cellen. De afbeelding laat een doormiddengesneden mitochondrium zien onder een elektronenmicroscoop.

Ik vroeg me af of mitochondriën in cellen ook bewogen en of ze een specifieke richting op kunnen bewegen, dus onafhankelijk van een plasmastroom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow ; volgens mij ben jij - by far - echt de enige hier die daar een zinnig antwoord op zou kunnen geven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze stammen vermoedelijk wel af van (zelfstandige) bacteriën, maar of ze tegenwoordig nog zelf zwemmen of zich laten bewegen.....niks over te vinden. Wellicht een leuk nieuw onderzoeksgebied ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Was er recentelijk niet ontdekt dat we eigenlijk jarenlang naar onrealistische plaatjes van mitochondria hebben zitten kijken? Dit omdat dode mitochondria er heel anders uitzien dan levende? Of betrof dat het endoplasmatisch reticulum?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, nou ben je me kwijt......:(
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat zou trouwens een reden kunnen zijn voor een mitochondrium om door de cel te zwemmen? Of voor de cel om de mitochondria ergens heen te laten zwemmen?
Cryofiel
12 jaar geleden
@Marleen, vraag was aan som gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ook maar een geintje, Cryo ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondrion @Cryo: Dat weet ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat dode mitochondria lang in de cel blijven. Die verdwijnen in een lysozym en worden gerecycled. Het transport gaat mogelijk wel via het Endoplasmatisch Reticulum (ER), dus grote kans dat je ook halve celonderdelen ziet. Maar op de foto is het ER nog wel te zien. Ik heb hier niets van gehoord, wel interessant idee. Ik heb vele van dit soort doorsneden gefotografeerd en was gisteren in het NEMO waar ze een schitterende 3D animatie hadden over de cel waarin de mitochondriën als een soort rupsen over de microtubuli liepen (sorry Marleen ;o). Dat vond ik fascinerend om te zien, omdat zo'n 3D animatie een heel ander beeld geeft. Ze waren getekend met voetjes (haakjes) en omdat het een wetenschappelijke productie betrof was dat beslist niet grappig bedoeld. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, zeker gezien de ideeën over de evolutie van mitochondriën in cellen. Vandaar mijn interesse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
^^^ er van uitgaan dat er uberhaupt een rede is.. Ik geloof niet dat een mitochondrium over enig 'voortbewegingsorgaan' beschikt, dus het enige logische antwoord lijkt me nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NB. Die lange lijnen met bolletjes in de foto zijn het Endoplasmatisch reticulum! De ronde bolletjes buiten het mitochondrion zijn de ribosomen. De bolletjes in het mitochondrion zijn denk ik artefacten. Waarschijnlijk zijn het kleine bolletjes goud die de onderzoeker heeft gebruikt om te laten hechten aan een specifiek eiwit. Op zo'n foto kan je dan zien waar het eiwit zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet, totdat ik ee 3D animatie zag. Op zich is het niet onlogisch als mitochondriën kunnen bewegen naar onderdelen van de cel waar energie nodig is. Er beweegt overigens van alles in de cel. Microtubili rekken in en uit als enorme polstokken die langer en korter worden. Bij de celdeling is dat heel belangrijk want die trekken de chromosomen uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat dacht je van zenuwcellen met uitlopers van een meter? Daarbij is het zeker nodig dat de mitochondriën niet evenredig in de cel verdeeld worden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk dat de mitochondriën ATP produceerden, en dat dat ATP dan naar de juiste plek werd getransporteerd. Hetzij actief, hetzij passief door domme diffusie. Waarom de fabriek verplaatsen als je ook de producten kunt verplaatsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de cel een meter lang is. En ikgeloof niet dat het de bedoeling is dat het ATP losjes de cel door gaat. Mitochondrién clusteren zelf samen. Ik heb al zoekend wel wat antwoorden gevonden in Engelse websites.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet bewegen mitochondriën niet doelbewust naar een plekje in de cel waar ATP nodig is. Simpelweg omdat ATP zeer snel door de cel heen kan gaan door middel van diffusie. Daarnaast zitten cellen in rust al bomvol met ATP, het is echt niet zo dat er binnen minder dan een seconde een tekort aan ATP lokaal in een cel kan optreden. In een zenuwcel zullen de mitochondriën denk ik ook gewoon evenredig verdeeld zijn. Je hebt toch bij elke insnoering van Ranvier ATP nodig en die insnoeringen komen nog best veel voor :). Dus ik denk dat je ze onder cellen van Schwann ook kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet. Ik dacht dit namelijk eerst ook. Maar als ik de filmpjes van Amigo bestudeer bewegen ze via motoreiwitten die in het klein ongeveer hetzelfde werken als onze spiervezels. En de beweging wordt ook nog eens geïnitieerd door signaalstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=7Jqal35vqD4

Het beste antwoord

Ik heb hier een zeer aparte link waarbij ze zich naar de staart van de zaadcel bewegen. Maar mogelijk zie je dat toch als "met de plasmastroom mee"

En de tweede link beschrijf het STOPPEN van de beweging onder invloed van een toxine. Misschien omgekeerd geredeneerd maar daar staat niet bij dat er iets aan de plasmastroom verandert en toch wordt de beweging anders

Toegevoegd na 10 uur:
Hierbij nog een SCHITTEREND filmpje (link 3) voor iedereen die hier interesse voor heeft. Met dank aan degene die hier meer van weet dan ik!!!!!!
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vanmiddag ook even gezocht en de beweging is zeker niet toevallig. In de reacties gaf ik al aan dat bij zenuwcellen (neurons) gerichte beweging ook mogelijk zou moeten zijn. Ik vind een zaadcel ook een goed voorbeeld en je argument dat er gerichte beweging moet zijn als er toxines zijn die de beweging verstoren vind ik een geldig argument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg mooi filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komen niet meer antwoorden en het is mij nu wel duidelijk dat mitochondriën gericht bewegen. Er zijn onderzoeken gedaan in spermacellen, maar ook bij zenuwcellen. Ik weet nu ook dat ze kunnen "lopen" met behulp van eiwitverbindingen (dat mechanisme lijkt een beetje op hoe onze spiervezels werken). Hele mooie filmpjes en animaties waarbij de mitochondria over lange vezels in de cel lopen.

Andere antwoorden (1)

Ja, dit kan. Transport van organellen als mitochondria (of zelfs van organellen als het ER en het Golgi apparaat) kunnen worden getransporteerd over het cytoskelet door middel van motoreiwitten. Deze motoreiwitten kunnen in een bepaalde richting bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ik had dat inderdaad ook gevonden in de filmpjes.