Waarom krijg ik van die striemen om mijn lichaam als ik heel vast slaap?

Als ik heel vast slaap(na zware activiteit, drukke dag of ik moet nog wat slaap inhalen) dan heb ik als ik wakker wordt van die striemen(lijkt net of de huid gevouwen heeft gezeten) op mijn huid. Waarom heb ik dat wel als ik vast slaap en niet als ik een normale nachtrust heb gehad van 8 uur en hoe ontstaat het en wat is het nut ervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
13.7K

Het beste antwoord

Vermoedelijk lig je het laatste deel van jouw verlengde nachtrust langer stil dan in een normale slaap. Vouwen in de pyamastof of het laken waar je op ligt kunnen dan afdrukken in je huid veroorzaken. Als je meer beweegt kunnen die afdrukken niet ontstaan. Maar in de loop van de morgen zullen ze vanzelf weer verdwijnen. Tenzij je huid geen soepelheid meer heeft, maar dat is meestal pas op zeer hoge leeftijd.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat het vaak in laatste deel van de slaap gebeurt. Vaak word ik 's ochtends al eens wakker en dan val ik toch weer in slaap en dan ontstaan ze vaak. Thanks voor antwoord:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal.

Andere antwoorden (3)

heb ik ook, waarschijnlijk omdat je dan minder draait dus dan lig je letterlijk "in de kreukels". Ik heb soms zo'n "lijn" in mijn gezicht, teken dat ik oud wordt denk ik dan maar

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja, nut heeft het helemaal niet, ik denk eerder dat het niet zo goed is, maar ja, je doet er niks aan en uiteindelijk trekt het toch weer weg
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe vaster je slaapt hoe meer je droomt dus hoe onrustiger en dus draai je dan meer..
amigo
13 jaar geleden
ik dacht juist van niet, als je heel vast slaapt, lig je juist "te" stil, soort bewusteloos zeg maar, daarom die striemen in je huid als je meer beweegt, trekken ze al weg tijdens je slaap EN worden ze niet zo diep. Ik heb ook wel eens pijn in mijn rug als ik heel vast heb geslapen, ook een kwestie van mijn rug te weinig bewogen
Doordat je vaster slaapt, slaap je wrs ook onrustiger dus draai je veel in je slaap zeker na een drukke dag, dan heb je veel te verwerken. Je zweet dan ook meer. Je nachtkleding en/of deken kan ook meer knellen dan. Daarom heb je s'ochtends de striemen daarvan ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet die striemen juist omdat je niet draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond juist dat door dat je onrustiger bent dat alles strakker zit, ik heb teminste die striemen als mijn vriend zegt dat ik weer het hele bed heb door gerolt in mn slaap.. Dus ik blijf bij mijn antwoord dat je meer draait in diepe slaap en dus komt alles strakker te zitten en kunnen de striemen duidelijker zichtbaar zijn.
Als je heel vast slaapt, dan draai je je minder vaak om en lig je dus langer in dezelfde houding.
Dan drukt je huid dus heel lang op dezelfde manier in het laken of kussen.
Hoe minder soepel je huid is, hoe eerder dit zal voorkomen.

Bij een normale nachtrust schijnen wij wel 40 keer om te draaien. Dat is veel, in 8 uur tijd.

Maar als je dat niet doet, heeft je huid veel te lijden.
Denk maar aan het "doorliggen"van ernstig zieke patienten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/draait-mens-zichzelf-nachts-slaap.85725

Tijdens de slaap wisselen we minstens acht keer van lichaamshouding. Een onrustige slaper doet dit zelfs gemiddeld zo'n dertig keer per nacht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaap_(rust)