als je ieder jaar op dezelfde plek bepaalde gewassen teelt/verbouwt krijg je dan niet juist een insectenprobleem?

veel insecten leggen hun eitjes in de grond, toch?
als je dan telkens op de zelfde plek je gewassen verbouwt, dan kunnen die insecten toch ook weten dat daar voor hun nazatan genoeg voedsel is, waardoor ze dus waarschijnlijk hun eitjes telkens in de grond leggen waar de gewassen worden verbouwt.

of doen insecten dat niet?

zowel waarom verbouwen we dan altijd op dezelfde plek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
9.3K

Het beste antwoord

Jouw aanname klopt, het is niet gezond om jaar in jaar uit hetzelfde gewas op dezelfde plek te verbouwen. Vooral voor een gewas zoals aardappelen is het belangrijk om het in rotatie te verbouwen, dus na aardappelteelt moet er 3 jaar iets anders verbouwd worden voordat er weer aardappelen geteeld mogen worden. Hetzelfde geldt voor suikerbieten.

Dat op veel akkers vaak mais verbouwd wordt, komt omdat mais niet zo kritisch is en als voedselgewas voor de koeien goed bruikbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

boeren verbouwen niet steeds op dezelfde plek. maar dat is niet om de reden die jij noemt (insecten vinden de gewassen hoe dan ook wel lijkt me). de werkelijke reden ligt ten grondslag aan het feit dat de grond bijvoorbeeld maïsmoe wordt, of aardappelmoe. dat betekent dat er te weinig voeding in de grond zit voor die bepaalde gewas. en dat komt de kwaliteit niet ten goede

Toegevoegd na 34 seconden:
ik heb het me laten vertellen overigens. dus weet het niet 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom doen boeren aan wisselteelt, ze verbouwen nooit hetzelfde gewas twee keer op hetzelfde stuk grond.
Iedere plant heeft andere voedingsstoffen nodig en laat andere stoffen achter in de grond, door te wisselen hou je de grond èn de planten gezond zodat ze ook weerbaarder zijn tegen ziekten en insecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel iedere landbouwer en tuinbouwer, zal wisselteelt toepassen, dus ieder jaar een ander gewas op het stuk grond.
Bekend is de aardappel, maar er zijn er natuurlijk meer.
Het gaat zeker niet altijd maar over de insecten, maar in de grond leven ook miljoenen aaltjes, dat is een heel klein beestje, indien de boer twee keer achtereen aardappels op de zelfde grond zet, dan nemen de hoeveelheid aaltjes enorm toe en veroorzaken ze bij de aardappel, de beruchte aardappelmoeheid.
Door niet ieder jaar er aardappels te kweken, blijft het aaltjes bestand beperkt.
Maar zo zijn er ook schimmels die gewassen aantasten en virussen.
Maar ook insecten zijn natuurlijk een probleem, veel soorten leggen hun eitjes direct op de plant, of komen van elders aanvliegen.
Zouden ze de eitjes in de grond leggen, dan gaan de meeste verloren doordat de boer ieder jaar ploegt en de eitjes te diep komen.
Ieder gewas heeft zijn eigen 'plaaginsecten', maar door telkens van teelt te wisselen, hebben ze weinig last van de insecten van het jaar er voor, die bij een ander gewas horen.