Is het waar dat muggen een voorkeur hebben voor bloedgroep O?

Bij mij gaat het wel op: ik heb bloedgroep O en ben zeer in trek bij het muggenvolkje. Maar nu wil ik dat wel eens checken. Wat is jouw bloedgroep en ervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Mij lijkt het een beetje onzin. De boedgroep wordt bepaald door het wel of niet hebben van bepaalde eiwitten in de celmembranen van de rode bloedlichaampjes. Er zijn een flink aantal bloedgroepen, waarvan je nu de bekenste aanhaalt: AB0 (O of nul). De A en B staan voor het type eiwit. Iemand met bloedgroep O heeft antistoffen tegen A en B eiwitten. Van de mens wel te verstaan. De mug heeft hier geen last van. Zou dat wel het geval zijn, dan zou de mug iemand prikken meyt de (zeldzame) bloedgroep AB omdat zo iemand geen antistoffen in het bloed heeft.

Daarnaast zuigt de mug alleen een beetje bloed op omdat ze dat nodig heeft als voedingsstoffen die nodig zijn voor het leggen van eitjes.

Als je hier een statistische test wil doen is het aantal antwoorders te beperkt. Bloedgroep 0 komt veel meer voor dan A, B of AB, dus alleen daarom is het niet zo gek dat muggen vaker iemand met bloedgroep 0 prikken. Er lopen gewoon meer slachtoffers van rond.

Toegevoegd na 26 minuten:
Overigens heb ik bloedgroep O en wordt weinig gestoken ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het weer eens mooi verwoord (en plausibel). +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verhaal. Het is alleen niet zo dat bloedgroep O veel meer voorkomt dan A. Is ongeveer evenveel. Dat is overigens niet overal op de wereld zo. In andere delen van de wereld komen de andere bloedgroepen weer vaker voor. Maar we dwalen af..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
47% om 42% ongeveer volgens wikipedia in Nederland en België. Het is inderdaad per land verschillend (en erfelijk natuurlijk).

Andere antwoorden (13)

Ik ben A neg., zeer in trek bij de muggen, in tegenstelling tot mijn vriend ook A neg. Nee, ze moeten gewoon mij hebben, van de weekend 20 keer in de nacht gebeten en hij 0 keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het licht aan de warmte van het lichaam of de omgeving, muggen komen ook niet af op licht, deze komen altijd af op warmte maar omdat een lamp warm is denken de mesen dat het op licht afkomt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zal; op dit moment niet weten wat voor een bloedgroep ik heb, ben net aangemeld bij de bloedbank om bloed te gaan geven en een oproep duurt normaliter 3 maand of zo hoorde ik en ik ben binnen 3 weken opgeroepen dus waarschijnlijk wel een schaarse bloedgroep maar dat hoor ik volgende week.
daarnaast lusten ze mij wel rauw maar ik ben ook een stuk warmer aals mijn vriendin.
Ik heb bloedgroep B, maar heb zelden tot nooit last vd muggen.
Ik weet ook dat als je bv vit. B slikt dat de muggen dan ook wegblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn - ik spuit vitamine B12en heb dus altijd genoeg voorraad.....
Muggen worden vooral aangetrokken door de geur en de warmte van een mensenlichaam. Waarom de ene persoon vaker gestoken wordt dan een ander, is niet bekend.
Bloedgroep heeft er toch echt niets mee te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloedgroep A+, zeer in trek bij muggen. Mijn man (A of AB, weet ik niet meer zeker) wordt bijna nooit gestoken, terwijl hij consistent warmer is dan ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten, maar heb O + en wordt verschrikkelijk lek geprikt. Gelukkig heb ik nog wat bloed over. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet. Ik ben hier in huis de enige met bloedgroep O- , de rest is allemaal A+ . En van de pakweg honderd muggenbeten die er in het gezin vallen, zijn er twee of drie voor mij. Mijn man is echter altijd het klosje. Terwijl ik ook nog eens veruit het warmst ben en het meeste bloot heb.
Ik zeg voor de gein altijd dat ik ze verjaag met mijn rook - maar dat gaat in bed natuurlijk niet op.

Ik gebruik echter vanwege allergie geen parfums, ook niet in mijn shampoo / zeep / deo etc. Aangezien dergelijke luchtjes muggen (en insekten in het algemeen) kunnen aantrekken, zou het daar ook mee te maken kunnen hebben. Maar je bloedgroep ?? Nee, dat lijkt me sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dis is een broodje aap verhaal.
Ik heb bloed groep O en heb nergens last van.

En daarbij heeft 53% van de wereld bevolking bloed groep O. Statistisch gezien heeft iemand met bloed groep O gewoon de meeste kans op een muggen prikje.

Wat wel blijkt te helpen is hoe je ruikt, wat eet je, wat gebruik je als DEO, dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb O+ en ben voor muggen niet extra aantrekkelijk.
Dat muggen naar de smaak van bloed zouden kijken geloof ik niet, muggen worden aangetrokken door warmte en ze hebben een hekel aan b.v. citroengeraniums; misschien vinden ze de ene mens wel prettiger ruiken dan de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bioloog James Logan onderzocht het zweet van mensen die bijna nooit gestoken worden en vond natuurlijke stoffen waar muggen van walgen.Hij wou alleen nog maar kwijt dat de stoffen onschadelijk zijn en dat ook planten ze aanmaken.Slecht nieuws voor de nachtelijke zoemers.
Als de mensen met dat onwelriekende zweet nu allemaal een andere bloedgroep dan O hebben...'t zou straf zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel vinden ze mensen met eczeem erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knappe mug, die zonder prikken je bloedgroep al zou herkennen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vreemd, vroeger toen ik jong was werd ik nooit gestoken, nu ik bij de ouderen hoor heel vaak. Mijn bloedgroep is A positief.
Het komt volgens mij echt door de lichaamstemperatuur.