Welke vlinder voldoet aan de volgende beschrijving?

In Zuid-Limburg heb ik de vlinder gezien in de buurt van Swalmen in de bosrijke omgeving. Een zwart langwerpig lijfje en gekleurde, ondoorzichtige en enkele vleugels. Ik heb geen foto kunnen maken. De vlinder ging op mijn been zitten en ik kreeg deze er niet zomaar vanaf.
Ik heb de vlinder maar een keer gezien en toen was er best wel een groot aantal van deze soort op die plek.
Verschillende sites bekeken maar niet gevonden.

De vleugels waren in elk geval kleiner dan die van de meeste soorten. Het waren waarschijnlijk wel ''dubbele".

Toevoeging kaartje van het gebied waar ik de vlinder zag.
Het was geen libelle, maar leek er wel op qua vorm.
De vleugels hadden meer kleur en het lijfje was minder flexibel. Daarom denk ik dat het een vlinder was.
Het was in de omgeving van Swalmen en Boukol op 29/6/2002 bij een kruispunt met zitbank in het bos.

Ik begin toch te geloven dat het de Syntomis Phegea was.
Ik heb toendertijd op internet gekeken en die informatie er stond er nog niet op. Nu is er zelfs een site voor waarnemingen.

http://waarneming.nl/soort/view/1758?from=2007-06-19&to=2009-06-29&species=1758&prov=11&akt=0&from=2007-06-14&to=2009-06-29&prov=11

Ga dit wel volgen de komende week.

Afsluiten= Ik geloof dat het alleen de Phegea kan zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

misschien was het de Syntomis Phegea?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

kijk eens of hij hierbij staat ?

http://www.vlindernet.nl/

of hier:
http://www.vlinderwandelweekend.nl/vlinders.php

Toegevoegd op 22-06-2009 23:34:00
http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=17
was deze het? sint jansvlinder?

Toegevoegd op 22-06-2009 23:54:50
Ook nog gevonden, een vlinderaar:

Welke rups? Welke vlinder? 3 mei 2009. Rups/vlinder gezien, gevonden.
Bel mij op, 026 4436536 en ik zoek ze op in mijn boekje.
Ik heb Thieme's Rupsengids, Huizinga's Dagvlinders en Rupsen, Natuurwetenschappelijke zakboeken deel 16
of kijk op de website van de Wilde o.a. rupsen en vlinders van hr. de Wilde. Lindepijlstaart e.a.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag nog eens gelezen te hebben, denk ik dat het een beekjuffer geweest is.
Je hebt het in je vraag over:gekleurde ondoorzichtige en enkele vleugels.
Bedoel je : 2 gekleurde ondoorzichtige vleugels en 2 doorzichtige?
Dat komt namelijk voor bij de beekjuffer, maar dat is geen vlinder, maar fam. van de libel.
Dat deze zomaar op je been komt zitten klopt dan ook wel