Hoe brengt een spin zijn draad naar de overkant?

Al jarenlang vraag ik mij het volgende af:

Wij hadden vroeger een tuin(tje) van ca. 5 meter breed.
Aan weerskanten stond een coniferenhaag van zo'n 2 meter hoog.
Ik zag regelmatig tussen beide hagen, aan de bovenkant, een vrijwel horizontale spinnendraad hangen.
Hoe brengt een spin zijn draad naar de overkant?
Naar mijn weten kunnen spinnen niet vliegen noch ver springen. En ze zullen het ook niet over de grond doen.
Misschien helpt de wind een beetje, maar dan nog...
Hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Het beste antwoord

Dat vroeg ik me nou ook altijd af, en ik heb het antwoord pas in een documentaire gezien. De spin laat de draad namelijk op de wind naar de overkant waaien en zodra die pakt loopt ie zelf over de draad naar de overkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed. Ik heb het me ook tijden afgevraagd - hoe doet zo'n spin dat?
- Draad met de wind mee laten waaien.
- Een grote sprong nemen.
- Wandelen. Het bleek de eerste mogelijkheid te zijn. +1 dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je nog welke docu dat was ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meen je dat nou. tsss engelen guduld dus. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet meestal andersom? Dat de spin zich zelf laat meevoeren in de wind (zie mijn Youtube links in mijn antwoord). Volgens mij laten ze een stuk draad los waar ze achteraan zweven (als ze heel klein zijn) of ze laten zich vieren in de wind (zoals die mijnheer in de video heeft gefilmd). Landen ze ergens dan kunnen ze van de draad heen en terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus toch de wind? Al die moeite die ze ervoor doen om zo'n prachtig web te maken en dan zijn er mensen die er zo een stok doorheen halen.
Bedankt voor de info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@toerist, helaas dat weet ik niet meer.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat ie gewoon van 2 meter hoogte aan de ene kant, naar beneden loopt met de draad achter zich aan en aan de andere kant 2 meter omhoog loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm, iets beter de natuur bestuderen en minder de toerist uithangen ;O)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, ga ik doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo zou ik het eigenlijk ook gegokt hebben, maar ja, die draden plakken en dan lukt jouw verhaal wat minder.
Sommige spinnen laten het draadje zweven, andere spinnen laten zichzelf zweven achter het draadje aan. Ze laten dan een klein stukje draadje los en wachten tot dat wordt meegenomen.

Ik heb in Tsjechie tijgerspinnen gezien die zo een hele reis achter de rug hadden vanuit het Middelandse Zeegebied.

Maar omdat je een coniferenhaag heb waar de draden tussen hangen denk ik dat ze wachten tot het draadje iets raakt aan de overkant.

http://www.youtube.com/watch?v=fDdiJZwPFCI&hl=nl

Toegevoegd op 10-06-2009 00:18:30
Wat meer in detail: http://www.youtube.com/watch?v=9qaaYlpVmJM&feature=related

Toegevoegd op 10-06-2009 00:20:45
Vliegende spinnen: http://www.youtube.com/watch?v=dYI67g8YRUo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bewuste draad wordt er helaas niet gemaakt, maar wel mooie filmpjes. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het laatste filmpje zie je wat grotere spinnen wel een afstandje afleggen. Maar Kweenie heeft de docu gezien, dus voor afstanden >2 m lijkt me zijn conclusie ook wel waar. En hij heeft het denk ik ook gezien.