Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt een antibioticum gemaakt?

Ik doe mijn profielwerkstuk (6 vwo) over antibioticaresistentie, en een deelhoofdstuk gaat over de productie van antibiotica. Echter kan ik nergens een duidelijk stappenplan (hoeft niet heel gedetailleerd) vinden van hoe een antibioticum wordt geproduceerd. Fabrikanten willen mij geen informatie verstrekken.
Er is wel het één en ander te vinden over de productie van penicilline, maar eigenlijk wil ik het algemeen houden en me niet toespitsen op één soort antibioticum. Of is de productie van penicilline te beschouwen als de productie van een algemeen antibioticum?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

6VWO profielwerkstuk zeg je? Dan had ik wat meer zelfstandigheid verwacht.

Hier vind je heel veel informatie op tientallen sites:
http://www.google.com/search?&q=antibioticum+production

En zoek ook eens op google scholar. Daar vind je wetenschappelijke artikelen.

Toegevoegd na 34 minuten:
6 VWO profielwerkstukken zijn bedoelt om _zelfstandig_ een project uit te voeren. De gegevens hiervoor moeten uit _respectabele_ bronnen zijn gehaald, dus niet zomaar een website of forum, maar uit officiele publicaties.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Penicilline is het klassieke antibioticum en wordt nog steeds veel gebruikt. Het wordt geisoleerd uit schimmels die gekweekt worden op een medium. Er zijn echter veel meer soorten antibiotica dan penicilline. De meeste worden synthetisch gemaakt.
In de begindagen van peniciline was het zo schaars dat de urine van patienten werd gebruikt om het uitgescheiden antibioticum weer uit terug te winnne.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer in contact te treden met een apotheker.
Gewoon de apotheker van de apotheek bij jou in de buurt.
Misschien dat hij jou verder kan helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding