Maken insecten ook een kinder- en pubertijd door?

Zoogdieren hebben een kinder- en pubertijd. Ze leren al spelend en het serieuze werk begint pas als ze geslachtsrijp zijn. Hoe zit dat bij de insecten? Loopt bijvoorbeeld een mier in zijn jeugd te spelen? En wat voort gekke dingen zou een kever in zijn pubertijd doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
! dags vliegjes hebben er minder last van.

Het beste antwoord

Nee. Niet echt zulke tijden zoals bij zoogdieren. Wel maken ze bepaalde stadia door. Zoals een vlinder eerst een rups is, dan zich verpopt en zich ontpopt als vlinder. Maar geen echte kindertijd waarin ze dingen leren. De dingen die ze moeten weten om te overleven zijn aangeboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee. die leren nl niet om te functioneren. Een sprinkhaan bv heeft geen hersenen zoals wij ze zien, maar een aantal centrale zenuwringen die alles sturen. Wel gaan de larven van insecten een antal ontwikkelingsstadia door,welke leiden tot een volwassen stadium. In dat opzicht kan je wel van kind en pubertijd spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rups wordt pop en daarna vlinder.
Er zijn dus wel stadia in de ontwikkeling.
Kleine bijtjes proberen misschien al wel beetjes honing naar de korf te brengen. Dat lukt beter als ze grote bijen zijn.