Wie weet waarom de muggen in deze periode van het jaar zo traag zijn?

Bovendien...het verbaast mij dat ze er uberhaubt nog zijn. waar overwinteren ze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

Volwassen wijfjesmuggen overwinteren in boomholletjes of op andere warme plaatsen, zelfs achter het gordijn in de slaapkamer. Als de temperatuur stijgt en de zon weer begint te schijnen komen de muggen tevoorschijn.
In de winter gaan ze niet op zoek naar bloed, dat kost ze namelijk teveel energie.
De volwassen muggen leven na de winter nog een maand of 4 door, daarna sterven ze. Maar voor die tijd hebben ze wel gezorgd voor genoeg nakomelingen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hun einde is in zicht, de 'batterij' raakt uitgeput.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet nu bijna geen gewone steekmuggen (Culex pipiens) meer, maar als je ze ziet, zie je ook dat ze last hebben van de kou: ze zijn slomer.
Je ziet nu - als je buiten ondiep water in de buurt hebt, zoals vijvertjes of potten waar water in staat - nog wel vaak de grote of geringde steekmug (Culiseta annulata), groter en slomer dan de gewone steekmug en van dichtbij herkenbaar aan de geringde pootjes.
Het vervelende is: degenen die onlangs geboren zijn, kunnen als ze eenmaal in huis zitten wel zes maanden oud worden, en de vrouwtjes zullen dus nu juist steken, om daarna ergens in een hoekje in huizen of schuurtjes te overwinteren in afwachting van de lente: eitjeslegtijd!

Hier staat ook wat info over deze ongewenste huisdieren: http://www.trouw.nl/groen/opinie/natuurdagboek/article2935214.ece/Grote_mug_.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn zo traag omdat het insecten en dus koudbloedig zijn , dit soort dieren is afhankelijk van energie van buiten om op te warmen en word trager als ze kouder worden ,overwinteren doen ze in holletjes ,kieren ,hopen vegetatie ,stallen etc, steken doen ze zelden omdat dit pas van belang is om de eieren te laten rijpen dus dat begint weer in het voorjaar.