Het Heelal deidt uit, maar in wat?

Ik snap natuurlijk dat het in niets uitbreidt, maar wat is dan dat niets?

Het heelal dijt ook steeds sneller uit.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dijt

Het beste antwoord

Het is wachten tot de snaartheorie wat meer is uitgewerkt om een antwoord te geven op deze vraag.Misschien bestaat ons universum als een membraan,zwevend in een elfdimensionele ruimte.Ons universum bestaat misschien als een multiversum van verschillende universums.Denk hierbij aan een grote hoeveelheid zeepbellen of membranen.Iedere zeepbel representeert een volledig universum dat zweeft in de grotere arena van een elfdimensionaal multiversum.Deze bellen kunnen zich verenigen met andere, zich weer van elkaar losmaken, en zelfs verschijnen en verdwijnen.We leven dan naar men aanneemt op het oppervlak van slechts één van deze bellen.
Max Tegmark van het Massachusetts Institute of Technology gelooft dat het bestaan van deze parallelle universums al over vijftig jaar even onomstreden zal zijn als het bestaan van andere melkwegstelstels honderd jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk een wetenschappelijk antwoord. Ik begrijp je helemaal.

Andere antwoorden (9)

in de leegte... the void...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in zichzelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de breedte
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In oneindigheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het niets
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heelal wordt groter. Er is (voor zover bekend) geen "buitenwereld". We kunnen dus ook niet spreken van een "iets" waarin het uitdijt.

Het enige dat we kunnen zeggen is dat het volume toeneemt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoezo kan je zeggen dat 't volume toeneemt? Volume is toch relatief met 't (waarneembare) heelal zelf?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ruimte zelf "strekt zich uit", wordt dus groter. Dus het aantal liters dat in het heelal past is vandaag hoger dan gisteren.
In het niets, al denk ik dat wij het niets niet kunnen bevatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vraag me af als men daar nog nooit geweest is, waarom dan men kan stellen dat het heelal aan het uitdijen is?

Dat sterrenstelsels dat doen zie ik de logica nog wel van in. Maar dat daar ergens ver weg in het oneindige de buitengrens steeds verder weg komt te liggen?

Oké... Dit is een vraag op een vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De waarneming is dat de sterrenstelsels van ons af vliegen. Niet alleen doordat ze zich door de ruimte bewegen, maar ook doordat de ruimte zelf zich "uitstrekt". Logische gevolgtrekking is dat het heelal zelf groter wordt. En da's ook de enige gevolgtrekking waarvoor we een enigzins sluitende theorie kunnen opstellen.
Het uitdijen is slechts een optische illusie. Iets wordt dijt uit in de tijd. Tijd is slechts een illusie, en daarom het uitdijen ook. Vier dimensionaal gezien is het heelal gewoon statisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, ook met vier dimensies wordt het heelal steeds groter.