Ik denk dat er verschillende problemen opdoemen.
Het belangrijkste is de kwaliteit van het signaal. Je moet de informatie van de Webcam in real-time (zij het met enige vertraging) naar de aarde zien te krijgen. Een digitaal signaal over zo'n afstand is moeilijk zonder fouten door de ruimte te schieten. Wat het nog extra bemoeilijkt zijn elektromagnetische storingen en uitbarstingen (zoals van de zon) die ongehinderd door de de ruimte schieten.
Die elektromagnetische storingen zijn zo sterk, dat ze ieder conventioneel radiosignaal om zeep helpen.
Een mogelijk oplossing is om voor de communicatie gebruik te maken van lasers, omdat lasers zich niets aantrekken van electromagnetische storingen. Alleen is dit bijna onmogelijk te implementeren.
De Maan draait, en zo'n laser die op een vaste plek op de maan staat kan zich dan nooit richten op een ontvanger in een satelliet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
De astronauten op de maan konden gewoon praten met de aarde. Met nog een relaisstation dat om de maan cirkelde, maar ala.
Het moet mogelijk zijn om af en toe een fotootje over te sturen met voldoende foutcorrectie ingebouwd.
Je hebt dan wel een forse antenne op aarde nodig....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat is zo. Maar een permanente stroom bytes dan? Een stroom bytes kan niet zomaar een mootjes worden gehakt of regelmatig onderbroken worden...
Maar het ruimtestation ISS heeft tegenwoordig wél een permanente internetverbinding met de aarde.
Het is een kwestie van tijd dat die webcam er op de maan komt. Nu is het nog te vroeg. Maar hij zal er komen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Correctie: bytes --> octets

Andere antwoorden (11)

Die waren ze vergeten...

Nee toen was er nog geen webcam hoor... En ze hebben nu geen reis gepland om die erheen te brengen...

Toegevoegd op 07-05-2009 20:07:19
Bij de paar bezoekjes op de maan destijds...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag. Ik denk omdat er geen stroomvoorziening is? Dan zouden ze een superbatterij moeten ontwikkelen die de webcams aan de praat zouden houden. Zonne-energie lijkt me wat lastig worden. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan heeft hij geen stroom
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, maar ik vind het geen gek idee.
Hadden ze makkelijk kunnen neerzetten met wat zonnecellen en een paraboolantennetje.
Moet je wel wat verzinnen tegen neerdwarrelend maanstof, maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan.
Alleen, ik denk dat je er wel wat saai van wordt, er gebeurt verdomd weinig daar. Tenzij je de aarde ziet opkomen en ondergaan, kan een populaire webcam worden.
Plaatje bij antwoord
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mja... het kan idd wel en het lijkt mij ook wel geinig maar om nu een paar honderd miljoen te besteden om een camera op de maan te zetten... Ik vraag me toch heel hard af of het DAT waard is... Misschien een idee om met de eerstvolgende maan missie mee te geven. Die zal er vast nog wel komen namelijk.
Het lijkt me dat er weinig actie is op de maan. Maanstormen e.d.? Kan saai zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er komt toch niemand!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat wou je zien op de maan dan ? Maanmannetjes ? Of live een maanlanding ? Volgens mij valt er niet veel te zien op de maan, maar moet er eerlijk bij zeggen dat ik er nog nooit geweest bent ! +1 in elk geval, voor de leuke/goede vraag !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen verlengsnoer van die lengte gevonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De maanlandingen zijn nep.

Als deze toch echt zou zijn, moet er eerst een energiecentrale gebouwd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er geen enkele reden voor is. Er is niet veel meer te zien dan op een foto. En als je bedoeld om vanaf de maan naar de aarde te kijken, dan kan men dit beter doen met satellieten die wat dichterbij rondcirkelen, want daar is veel meer op te zien. Een webcam op de maan zelf levert geen bewegende beelden op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Webcam zou niets toevoegen aan een foto! Er gebeurt gewoon niets...