Hoe heeft men een siderisch/tropisch jaar tot op seconden nauwkeurig kunnen meten/berekenen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Siderisch_jaar
In 1990 werd de duur van een siderisch jaar bepaald op 365,256360417 dagen, oftewel 365 dagen, 6 uren, 9 minuten en 10 seconden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jaar
Een tropisch jaar duurt 365 dagen 5 uren 48 minuten en 45 seconden

3 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
3 jaar geleden
Met een klok?
LeonardN
3 jaar geleden
@Turfgraver En dan? Ik zie nog niet eens zo snel hoe men in heeft gemeten/berekend dat het ongeveer 365 dagen en een kwart dag is.
TurfGraver
3 jaar geleden
Hoe lang het duurt om op zelfde plek (relatief) uit te komen.
LeonardN
3 jaar geleden
@Turfgraver En hoe weet je dan dat je daar bent?
TurfGraver
3 jaar geleden
Sterren. .
LeonardN
3 jaar geleden
Noem me simpel, maar ik snap niet hoe.
Kan je er een verhaaltje van maken ipv met steekwoorden te komen?
TurfGraver
3 jaar geleden
Misschien helpt dit.
https://www.betavak.nl/seizoenen.jpg

Het beste antwoord

Hier staat het heel kort en bondig uitgelegd:
https://www.factmonster.com/cool-stuff/calendar/measuring-years#:~:text=A%20year%20is%20the%20time,used%20for%20most%20astronomical%20calculations.

A sidereal year is 365 days, 6 hours, and 9 minutes. It is sometimes used by astronomers, because it is the time it takes the earth to return to the same place in its orbit relative to fixed stars.
Google vertaling:
Een siderisch jaar is 365 dagen, 6 uur en 9 minuten. Het wordt soms door astronomen gebruikt, omdat het de tijd is die de aarde nodig heeft om terug te keren naar dezelfde plaats in haar baan ten opzichte van vaste sterren.

Waar het op neer komt, is dat we heel exact alle posities van de sterren meten op een bepaald moment. Dat is het tijdstip t=0. Vervolgens ga je simpelweg meten hoe lang het duurt totdat de sterren weer precies op dezelfde plek staan.
Op deze manier worden ook de afstanden tot sterren gemeten die relatief dichtbij staan (parallax methode).

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat alles beweegt en afvragen hoe nauwkeurig het dan is. Maar de tijdschalen waarop objecten bewegen zijn vele malen groter dan het ene rondje wat wij om de zon heen doen (1 jaar).

Het tropisch jaar:
tropical year, time between successive vernal equinoxes; 365 days, 5 hr, 48 min, 46 sec of mean solar time (see solar time). The tropical year is the basis of the year used in the Gregorian calendar.

Google translate:
tropisch jaar, tijd tussen opeenvolgende lente-equinoxen; 365 dagen, 5 uur, 48 min, 46 sec gemiddelde zonnetijd (zie zonnetijd). Het tropische jaar is de basis van het jaar dat wordt gebruikt in de Gregoriaanse kalender.

Hier meer info over de lente equinox
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lentepunt#:~:text=Tijdens%20de%20maartequinox%2C%20die,lente%20op%20het%20noordelijk%20halfrond.

Hierin hebben we dus een andere meting gedaan. Niet tov de sterren, maar van hoe de aarde staat tov de zon, de equinox.
Thecis