Hoeveel verwijderd de maan zich van de aarde?

Elk jaar verwijderd de maan zich iets van de aarde, in het uitdijingsproces, hoeveel is dit nu precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Dit is 3 tot 4 cm per jaar.

De verwijdering is echter NIET het gevolg van het uitdijen van het universum. Het komt ook niet doordat de maan zou ontsnappen aan onze aantrekkingskracht.

De maan verwijdert zich van de aarde doordat de aarde sneller rond haar eigen as draait, dan de maan rond de aarde draait. Vanaf de aarde gezien draait dus de maan rond de aarde. Het gevolg daarvan is, dat wij eb en vloed kennen.

Die eb en vloed treedt trouwens niet alleen in het zeewater op, maar ook in het (grotendeels vloeibare) gesteente van de aarde zelf. De gehele aarde wordt dus continu door de maan gekneed.

Door dat continue kneden komt een hoop warmte vrij. Warmte is energie. Die energie wordt onttrokken aan de snelheid waarmee de aarde rond haar eigen as draait.

De aarde gaat dus steeds langzamer rond haar as draaien. Daardoor wordt de dag steeds langer - honderden miljoenen jaren geleden duurde een dag slechts 21 uur.

Er is echter een natuurwet (de wet van behoud van impulsmoment, om precies te zijn) die zegt dat de totale hoeveelheid draaiïng in een systeem constant moet blijven.

Als de aarde zelf minder hard gaat draaien, is er maar één manier om de totale hoeveelheid draaiïng van het aarde-maan-systeem gelijk te houden: de maan moet sneller rond de aarde gaan draaien.

Dat is dan ook wat er gebeurt. De maan wordt als het ware opgeslingerd. Daardoor komt de maan in een steeds wijdere baan rond de aarde.

Dit verwijderingsproces zal pas stoppen als
a)  De aarde zo langzaam draait dat de maan altijd boven dezelfde plek staat; er is dan geen eb en vloed meer.
b)  De maan zo ver is opgeslingerd, dat ze definitief wegvliegt, het heelal in.
c)  De zon het einde van haar levensduur bereikt, opzwelt, en aarde en maan verzwelgt.

We hebben uitgerekend dat c) het eerst zal gebeuren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk

Andere antwoorden (3)

De gemiddelde afstand tussen de maan en de aarde is 384.000 km, wordt ieder jaar om en nabij vier centimeter groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dik 3 cm bijna 4 cm, overigens ieder jaar loopt de afstand met een fractie op, dit komt omdat de maan langzaam aan de aantrekkingskracht van de aarde ontsnapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt dit wel? Wanneer de maan net zo snel om de aarde zou draaien als de aarde om haar as, zou deze worden weggeslingerd. Geostationaire satellieten vallen ook niet terug op aarde....