Wat zijn d volgorde val alle dwergplaneten op volgorde?

Vanaf de zon gezien, en het liefst de volgende dwergplaneten opnemen als het eventueel kan: Pluto, Eris, Ceres, Makemake, Sedna, Haumea, Santa en Quaoar. meer dwergplaneten zijn altijd goed!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

De halve lange as van de banen van de nu bekende (kandidaat-)dwergplaneten is als volgt (in Astronomische Eenheden):

Vesta 2,362
*Ceres 2,767
Pallas 2,772
Hygiea 3,139
Orcus 39,47
*Pluto 39,53
Ixion 39,61
*Haumea 43
2002 TX300 43,12
Varuna 43,12
Quaoar 43,4
*Makemake 46
2002 AW197 47,53
2007 OR10 66,85
*Eris 67,70
Sedna 509

Alleen van de vijf met * gemarkeerde is defitief vastgesteld dat het een dwergplaneet is. De overige zijn kandidaat-dwergplaneten.
De halve lange as van de baan geeft de gemiddelde afstand tot de zon weer. Op enig moment kan de volgorde anders zijn doordat ze langgerekte banen hebben en de een zich nabij zijn perihelium bevindt (het punt het dichtst bij de zon) en de ander nabij zijn aphelium (het punt het verst van de zon).
WimNobel