Als onze zon veel dichter bij zou staan, zouden er dan nog steeds schijngestalten van de maan zijn?

7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zou dat dan niet meer zo zijn?
Erna55
7 jaar geleden
Met een lamp, een voetbal ( aarde) en een appel ( maan ) kun je uittesten welke schaduwen je krijgt wanneer je aarde en maan dichterbij de lamp (zon) beweegt.

Antwoorden (1)

De maan draait om de aarde in, min of meer, hetzelfde vlak als dat de aarde om de zon draait. Dat betekent dat we regelmatig tegen de onverlichte achterkant aan kijken. Of we kijken tegen de zijkant van de maan aan. Omdat de maan door de zon wordt verlicht én omdat de maan een bolvorm heeft wordt slechts de helft van de maan verlicht. De donkere delen zien we met het blote oog niet. Vandaar dat de maan van gestalte lijkt te veranderen.

Zou de zon nu veel dichter bij staan, dan nog steeds zou de maan van één kant uit verlicht blijven. Dat veranderd niet. En dus zou zij schijngestalten blijven vertonen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Stel dat de zon bijna net zo ver weg zou staan als de maan en iets groter is als de maan, zouden de schijngestalten dan verandert zijn?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De zon verlicht de bolvormige maan. Door dichterbij of verder weg te staan wordt de zon relatief groter resp. kleiner t.o.v. de maan. Daarom kan hij iets meer resp. iets minder over de horizon van de maanglobe schijnen. Dat zou de vorm van het verlichte en dus het zichtbare, deel van de maan wat veranderen. Op de schaal van de afstanden in ons zonnestelsel is dat nauwelijks zichtbaar.