Zonsopkomst sneller dan verloop in de rest van de dag?

vanochtend viel het mij op dat de zon zo snel opkomt, vanaf de bovenkant boven de horizon tot eerste moment dat de onderkant boven de horizon is. Met die snelheid zou het mij lijken dat de dag veel sneller zou moeten gaan. Of draait ongeveer dezelfde zijde van de aarde mee met de zon gedurende de dag? Ik hoop dat mijn vraag duidelijk overkomt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

De aarde draait met een constante snelheid. De relatieve beweging van de zon in de lucht is dan ook altijd even snel. Toch lijken zonsopgang en zonsondergang veel sneller te gaan dan de rest van de dag. Dat komt omdat de zon dan dichter bij de horizon staan, zodat je een visueel referentiekader hebt. De rest van de dag staat de zon in de open lucht en lijkt hij stil te staan, omdat er niets naast staat.

Bij de maan is dat effect nog sterker. Die lijkt stil te staan omdat je bijna niets anders ziet in het donker. Als je echter probeert met een telelens en camera op een statief een beeldvullende foto van de maan te maken dan valt het wel op. Je ziet de maan dan langzaam voorbijschuiven in de zoeker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Vanwege hetzelfde effect lijken de zon en de maan vlakbij de horizon ook veel groter, dan wanneer ze midden in de lucht staan. Wanneer je echter gaat meten blijkt dat verschil er niet te zijn.