De zwaartekracht van de zon is 4,44 cgs.
De oppervlaktezwaartekracht van de zon is 27,94 G.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je op de Zon zou kunnen staan, dan zou je 28 keer meer wegen dan op Aarde.

Toegevoegd na 1 week:
Edit: "De zwaartekracht van de zon is 4,44 cgs" is waarschijnlijk onjuist, op z'n minst twijfelachtig.
SimonV
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Die 27.94 G die klopt denk ik wel. Maar ik betwijfel of het juist is om de zwaartekracht uit te drukken als 4.44 cgs (hoewel dat inderdaad wel zo staat geschreven in de vraag van je bron). Want als je dat zo leest dan is de zwaartekracht van de zon 4 cm (per gram) per seconde.
Maar die 4.44 is de log van het grondgetal 10 waar uit komt 27.396 cm/s^2 oftewel 27.4 m/s^2.
Oftewel 10^4.44=27.396. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cgs-systeem
SimonV
7 jaar geleden
Ik kwam die 4.44 vaker tegen, bijvoorbeeld log g = GM /R2 = 4.44 cgs http://www.astro.sunysb.edu/metchev/PHY688/lecture11.pdf https://gsjournal.net/Science-Journals/Research%20Papers-Astrophysics/Download/4377
erotisi
7 jaar geleden
Maar dat kan wel kloppen want dan heb je het over de log van g niet g zelf. Al is me nog niet helemaal duidelijk waarom er dan staat 4.44 cgs. Ik kan overigens die cgs in jouw toegevoegde bronnen niet meteen vinden. Wel staat er in een grafiek dat de log van (g) 4.4 is, en dat begrijp ik wel.
SimonV
7 jaar geleden
In beide bronnen staat dat log g = GM/R² wordt uitgedrukt in cgs-eenheden.
erotisi
7 jaar geleden
Ik denk dat die cgs er achter staat om duidelijk te maken dat het getal/uitkomst is gebaseerd op een berekening met het cgs systeem.
Als je bijv. 4.44 cgs in het huidige SI stelsel (oftewel het mks stelsel), dan krijg je een heel andere uitkomst. Voor de zon zou dat worden log (g) = 1.43 mks of SI.
Maar dat is even mijn eigen speculatie
SimonV
7 jaar geleden
Klinkt plausibel, in de eerste link staat cgs ook tussen [...].
WimNobel
7 jaar geleden
27,94 G is correct als antwoord op de vraag.
Er is echter nogal wat mis met de maateenheden en de geraadpleegde bronnen:
- in de vraag wordt hoofdletter G gebruikt. Dit had echter een kleine letter g moeten zijn. g is een maateenheid die een versnelling (in een voertuig, of als gevolg van zwaartekracht) uitdrukt in verhouding tot de zwaartekrachtsversnelling op aarde.
- g (niet te verwarren met g van gram) is geen SI-eenheid. In het SI-stelsel (ook wel genoemd mks-stelsel) moet het antwoord gegeven worden in m/s². 1 g = 9,81 m/s² en dus 27,94 g = 274 m/s².
- de voorloper van het mks-stelsel was het cgs-stelsel. In dat stelsel moet een (zwaartekrachts-)versnelling uitgedrukt worden in cm/s². De zwaartekrachtsversnelling aan het zonsoppervlak bedraagt in dit stelsel 27400 cm/s². En dus niet 27400 cgs. cgs is de naam van het (oude) stelsel van eenheden en dus niet een eenheid als zodanig.
- het is mij een volstrekt raadsel waarom de engelse wiki hier cgs vermeldt. Immers het is èn ouderwets èn onjuist (qua maateenheid).
- Als getalswaarde wordt gegeven 27,542.29. Dat is niet alleen veel te nauwkeurig, het is ook PRECIES 10 tot de macht 4,44! Het heeft er alle schijn van dat iemand de waarde in een of andere logaritmische grafiek heeft opgezocht en, zonder correct af te ronden, de waarde heeft overgenomen op wiki. Deze methode is volstrekt onjuist. Ook is er geen enkele reden om juist de logarithme van dit getal te berekenen, anders dan wanneer je in een grafiek de zwaartekrachtsversnellingen van een aantal in grootte sterk uiteenlopende hemellichamen zou willen weergeven.
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Die 4,44 cgs is een eigen leven gaan leiden, gezien drie bronnen die het vermelden.
Ik heb m'n antwoord bijgesteld.