Wanneer zal ons zonnestelsel ophouden te bestaan?

Als over een paar miljard jaar onze zon een rode reus wordt zullen er wel een aantal planeten worden verzwolgen misschien zelfs de aarde wel. Maar de massa van de zon neemt dan niet echt toe, dus zal ons stelseltje nog wel even blijven doordraaien.

Als de zon na weer een lange tijd een witte dwerg wordt is het misschien mogelijk dat om die 'zon' dan nog steeds mars jupiter saturnus uranus en neptunus rond cirkelen.

Maar niet veel dingen zijn eeuwig durend dus wanneer zal ons zonnestelsel ophouden te bestaan?( Even er rekening mee houdend dat er geen onrealistische botsingen van andere planeten of sterren de boel komen 'verzieken')

7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dit zo'n vraag die niet te beantwoorden is?
Als in : niemand weet dit en je kunt niet in de toekomst kijken, dus...
erotisi
7 jaar geleden
Dat weet ik niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Is dit zo’n vraag die niet te beantwoorden is?" Ik zou zeggen van niet. We kunnen ook niet in de tijd terugreizen en toch de vraag "hoe oud is de aarde/ons zonnestelsel/het heelal?" vrij accuraat beantwoorden" Daarnaast kunnen we ook een vrij goede voorspelling doen wanneer de aarde zal verdwijnen door toedoen van de zon. En kunnen we door observatie een hoop zeggen over gelijksoortige planeten, sterren en stelsels. Natuurlijk zitten bij al die antwoorden marges, onzekerheden en wellicht dikke rekenfouten. Echter is er veel beter iets over te zeggen dan vragen over het hiernamaals. Zie het als een vraag gelijk aan "wat voor weer wordt het morgen?" Die wordt niet beantwoordt door astrologen maar door meteorologen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mocht er op onze reis in het Melkweg stelsel geen botsing of zwaarte kracht verstoring komen . Op het moment onze zon massa verliest zullen de planeten uitzwermen en onze zon als een dode ster achterlaten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Kapperkort. De zon verliest constant massa. Er zal een enorm massaverlies moeten zijn voor dat de planeten in ons stelsel geen baan meer om de zon maken. De vraag is dus wanneer dat plaats gaat vinden. Niet over een paar seconden wanneer de zon wederom een beetje massa kwijt is.

Het beste antwoord

Zoals Fremar al aangeeft, zullen binnenplaneten in de fase waarin de zon een rode reus wordt opgeslokt worden en buitenplaneten verder naar buiten komen te liggen. Ook de fase van planetaire nevel zullen de buitenplaneten overleven want de materiedichtheid van deze nevel en dus ook de impuls die hij aan de planeten kan geven is gering. Wel zullen de planeetbanen wijder worden door de geringere zwaartekracht van de witte dwerg.
Een witte dwerg kan heel lang blijven bestaan, veel langer dan de huidige leeftijd van het heelal. En de heelalmodellen die tegenwoordig aangenomen worden gaan er ook vanuit dat het heelal nog veel ouder wordt dan het nu is.
Dus stel dat de witte dwerg nog een triljoen jaar blijft bestaan. Dat hij dan een temperatuur nabij het absolute nulpunt heeft maakt voor de zwaartekracht geen verschil. Wat wel verschil maakt is dat ontmoetingen met andere sterren, die op een tijdschaal van miljoenen jaren uiterst zeldzaam zijn (en die in de vraagstelling 'onrealistisch' worden genoemd), op deze tijdschaal wel degelijk een rol van betekenis gaan spelen. Zeker ook omdat de planeetbanen wijder zijn en de 'vangkans' daardoor groter wordt. Ik weet niet of we dan aan triljoen of triljard jaar moeten denken, maar in ieder geval vele grootteordes meer dan de huidige leeftijd van het heelal.
Bedenk daarbij dat de uitdijing van het heelal hierbij geen rol speelt: het melkwegstelsel blijft een gebonden systeem en de sterdichtheid zal niet veel veranderen.
Mocht dit alles toch nog niet tot de ondergang van het zonnestelsel geleid hebben, dan is er nog een verschijnsel wat hiertoe kan bijdragen: de desintegratie van het proton. Normaliter wordt het proton als een stabiel deeltje beschouwd maar er zijn aanwijzingen dat het vervalt tot elekronen en positronen, en dus uiteindelijk tot straling. Zowel de zon als de resterende planeten zullen niet meer als vaste lichamen kunnen blijven bestaan. De halfwaardetijd van het proton wordt geschat op 10^30 - 10^33 jaar. Dit laatste getal zou ik daarom willen aanduiden als de leeftijd waarop er zo goed als zeker geen zonnestelsel meer zal bestaan.
WimNobel
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer de zon zelf sterft, zal de aantrekkingskracht op de planeten, kometen, planetoïden en dergelijke meer verzwakken. De planeetbanen van de binnenste planeten zullen uitzetten. Mercurius zal al lang verzwolgen zijn wanneer de zon een witte dwerg wordt, Venus zal een derde verder liggen dan waar de Aarde nu ligt en de Aarde zal zich ergens rond de baan van Mars bevinden. Twee miljard jaren later zal het carbon in de kern van de zon kristalliseren en een grote diamant vormen. Een triljoen jaar later zal deze verzwakken, uitsterven en helemaal geen licht meer geven...
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wat is nu het antwoord op de vraag.
Het zonnestelsel is behoorlijk groot dus. Duurt het ook lang voor het op hour met bestaan. De zon zou uituindelijk over 5 miljard jaar een rode reus zijn en de aarde net niet op eten. 0.5 miljard jaar later word de zon een witte dwerg. En neemt zijn massa af. Maar alle planeeten draaien er nog wel omheen. Dan nog zo'n 10 miljard jaar later word de zon een zwarte dwerg en zal zo we weinig licht geven dat hij niet meer met het blote ook zichtbaar is. En dan na 15 miljard jaar, word de zon een gas reus. En zouw en sommige planeeten om jupiter gaan draaien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oftewel ons zonnestelsel zouw over 27 miljard jaar geen zon meer hebben. Dus geen zonnestelsel meer zijn.