Wat is roodverschuiving precies?

-Makkelijk uitleg graag (Jip en Janneke taal )
-waar heeft het mee te maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Roodverschuiving is net zoiets als het dopplereffect. Dat dopplereffect hoor je ook vaak bij een naderende sirene van een ambulance. Het geluid wordt steeds hoger als de ambulance nadert en steeds lager bij het verwijderen.

Dat is ook zo voor licht. Het wordt bij verwijdering steeds roder en nadering steeds blauwer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het heeft er dus mee te maken dat de golflengtes van het licht en geluid dus steeds langer (of korter) worden zodat de frequenties veranderen en we het waarnemen als een andere kleur.
7 jaar geleden
Dat is vergelijkbaar met het doppler effect (het effect dat een sirene hoger klinkt als die naar je toe rijdt en lager als die van je af rijdt), maar dan voor electromagnetische straling.

Als de lichtbron van je af beweegt is deze roder. Wel moeten voor merkbare veranderingen de snelheden veel groter zijn