Wat is het verschil tussen obliquiteit en precessie?

Obliquiteit (tilt):

"De Aarde heeft op het moment een axiale variatie van 23,45°. Het gevolg van de obliquiteit is dat er op aarde seizoenen heersen: hoe groter de helling, des te groter het verschil tussen zomer en winter.
De hellingshoek is niet constant maar varieert met een periode van ongeveer 41.000 jaar. Het laatste maximum viel 10.700 jaar geleden en bedroeg 24,4°, het volgende minimum zal over 9800 jaar vallen en uitkomen op ongeveer 22,6°. Over de afgelopen 5 miljoen jaar schommelde de hoek tussen ongeveer 24,5° en 22,0°."

Precessie:

"De aarde is te vergelijken met een tol die niet precies rechtop staat. De aardequator maakt een hoek met de ecliptica. Gedurende de geologische geschiedenis schommelt deze inclinatie tussen 21,5 en 24,5 graden; tegenwoordig is de hoek ongeveer 23,5 graden. De periode van de precessie is 26.000 jaar.
Op het ogenblik is de noordelijke hemelpool minder dan één graad van de ster Polaris (alpha Ursae Minoris) verwijderd; deze ster noemen we daarom de poolster."

Aldus wiki. Maar hoe is dat het beste 3d visueel voor te stellen die verschillen?

7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Obliquiteit is de hoek tussen de aardas en de baan van de aarde rond de zon. Precessie is het langzame draaien van de aardas in een cirkel, waardoor de seizoenen veranderen.
Bronnen:
een maand geleden