Sinds wanneer dacht men eraan om naar de ruimte te gaan en waarom?

;-)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
snel antwoord AUB
tinus1969
7 jaar geleden
Vanwaar de haast?
Amadea
7 jaar geleden
Huiswerkopdracht?
Thecis
7 jaar geleden
@florisgroot
Nog even snel antwoord vragen?? Ik zou bij deze de vraag al boycotten. We zitten hier om te helpen, maar zeker niet om jouw slaafje te zijn.
erotisi
7 jaar geleden
Het waarom: Het verontrustende gevoel dat de communisten de Amerikanen overvleugelden dreef John F. Kennedy op 25 mei 1961 tot zijn fameuze mission statement, maar waarom de Verenigde Staten zich zouden moeten verplichten tot een dergelijk duur en precair project was onduidelijk.[3] Kennedy stelde in 1962 dat de Amerikanen naar de maan gingen omdat zij nu eenmaal voor moeilijke keuzes stonden... We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not only because they are easy, but because they are hard[4][5] En zo werd besloten te reizen naar de satelliet van de aarde, weliswaar een onherbergzame klomp puin waar de temperatuur schommelt tussen +127 en -173 graden Celsius, maar zeer dichtbij en van groot belang voor de theorie over het ontstaan van de aarde en de ontwikkeling van het leven. Bovendien spreekt de Maan van oudsher tot de verbeelding van de mens.
erotisi
7 jaar geleden
Als peildatum voor de echte concrete gedachte om persoonlijk de ruimte in te gaan kan wel 1956 zijn. Het begin van de het russische ruimtevaart programma Vostok.
1956 - De eerste studies door Sergej Koroljov en Konstantin Feoktistov voor het ontwerp van een ruimtevaarttuig, geschikt voor bemanning.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vostokprogramma De amerikanen kwamen met hun Apolloprogramma. Het Apolloprogramma was tussen 1961 en 1972 een ruimtevaartprogramma van de Amerikaanse lucht- en ruimtevaartorganisatie NASA om de mens op de maan te laten landen.

Antwoorden (2)

Al sinds mensenheugenis denkt men uit nieuwsgierigheid (en exploratiezucht) over ruimtereizen.
De Egyptenaren moeten hier duizenden jaren geleden reeds over hebben gefantaseerd, al is hier geen schriftelijk bewijs van gevonden.
Een van de vroegste denkbeeldige reizen naar de Maan is afkomstig van Lucianus van Samosata: "Ware geschiedenis" (Ἀληθῆ διηγήματαin; tweede eeuw na Chr.).
Johannes Kepler (1571–1630) beschreef een maanreisfantasie in zijn werk Somnium.
In 1687 toonde Isaac Newton in zijn Principia aan dat, indien aan een projectiel een snelheid van 11,2 km/sec kan worden gegeven, het aan de aantrekkingskracht van de aarde zal weten te ontsnappen.
In de 19de eeuw gebruikte Jules Verne dit resultaat om er zijn Reis naar de Maan mee te beschrijven.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt
tijdens de koude oorlog wouden de sovjet unie en Amerika bewijzen dat ze de beste waren op het vlak wetenschap daarom was het het plan van de sovjet unie de wereld buiten de wereld te gaan verkennen en zo ging de race door naar het succes de sovjets waren de eerste die iets in een baan om de aarde hebben gebracht en de Amerikanen waren de eerste in het sturen naar mensen naar de maan