Waarom zyn de planeten rond en bv. niet vierkant?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Utrecht
14 jaar geleden
De vraag is reeds gesteld (en beantwoord):
http://www.goeievraag.nl/vraag/planeten-perfect-rond.1360

Antwoorden (7)

Omdat bij een bolvormig object alle punten op het oppervlak het dichtst op het centrum van de zwaartekracht van het object liggen.

Een planeet in kubusvorm zou op de hoeken het effect geven dat je bovenop een berg staat. Als er dan een stuk loskomt, rolt hij vanzelf "van de berg af" naar een stuk in het midden van het vlak. Dan rondt hij met de tijd vanzelf af.

Hierbij ga je er verder al vanuit dat je te maken hebt met een reeds gestolde planeet. Aangezien het waarschijnlijker is dat een planeet (in elk geval de terrestriale planeten in ons zonnestelsel) in hunjonge periode nog vloeibaar zijn, gebeurt dit afbollen al voordat de planeet stolt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft iemand ooit een vierkante planeet in het heelal gezien of een zon in de vorm van een hartje?

Sterren in het heelal hebben ook niet de puntige uitsteeksels die we altijd op papier tekenen. Waarom zijn alle planeten rond en dus de aarde ook? Professor Jo Hermans, verbonden aan de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden, geeft een duidelijk antwoord op de vraag waarom de aarde een ronde vorm heeft.
,,Niemand is er natuurlijk bij geweest, toen de aarde zo'n kleine vijf miljard jaar geleden ontstond. Maar we weten wel ongeveer hoe dat gegaan is. De aarde werd, samen met de zon en de andere planeten daaromheen, gevormd uit een zich samentrekkende wolk van gas en stof. Voor het beantwoorden van de vraag waarom de aarde rond is, kunnen we het beste kijken naar het stadium waarin ze vloeibaar was. Dan is de vorm gemakkelijk te beïnvloeden. En dat beïnvloeden gebeurde door de zwaartekracht. De zwaartekracht is de aantrekkende kracht die ervoor zorgt dat de aarde rond de zon draait, en de maan plus allerlei satellieten weer rond de aarde. Als die kracht er niet was er zouden de astronauten met hun ruimtecapsule het heelal in verdwijnen, als gevolg van de middelpuntvliedende kracht.
Die zwaartekracht (of gravitatiekracht) zorgde er nu voor dat de jonge, vloeibare aarde een ronde vorm kreeg. Dat komt doordat de aantrekkende krachten het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken. Denk even aan honderd knikkers op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je echt geen vierkant krijgen, of een driehoek. Je krijgt een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn óók rond, al is de oorzaak van de samentrekking daar anders. Als zo'n regendruppel nu afkoelt, houdt hij zijn ronde vorm en krijg je ronde hagelstenen. Zo ging het ook met de aarde, toen die afkoelde. En precies zo ging het met de andere planeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat de meest effectieve vorm is in een luchtledige ruimte. Zo ook een druppel water welke volkomen stil hangt in het luchtledige. Dan is er geen schommeling en snelheid meer die de druppel vervormt en is de druppel volkomen rond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervang "luchtledige" door "gewichtloze", dan klopt je verhaal helemaal...
De bolvorm heeft ten opzichte van zijn inhoud het geringste oppervlak.
Omdat grote vaste hemellichamen door een gasfase en vloeibare fase heen geweest zijn, hebben ze toen een bovorm aangenomen en zijn gestold.
Ofschoom de aarde niet vlak is (Mariannetrog -15 Km en Mnt.Everest+ 0,8848Km, is de "speling dus ongeveer 23 KM op ruim 12000Km diameter.
De aarde is daarmee minstens zo vlak als een biljartbal.
Niks 3D effecten, de aarde is gewoon een vrij zuivere bol, met zeer minuscule oppervlakte oneffenheden. je moet de dingen wel in verhouding zien en niet teveel op de BORG (startrek) letten, dat zijn verzinsels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde is niet echt rond...maar eivormig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde is in feite niet eivormig maar meer een afgeplatte bol. Een ei is aan maar een kant smaller.
Als een hemellichaam een grote diameter heeft dan 800 kilometer, overwint de zwaartekracht van het lichaam, alle krachten, en aangzien een bol de natuurlijkste vorm is, waar alle punten op de oppervlakte gelijk zijn, is de vorm van een hemellichaam met een diameter van meer dan 800 kilometer rond en niet bijvoorbeeld vierkant, omdat deze vorm zo onnatuurlijk als de pest is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cohesiekrachten van de gaswolk, leidden tot ineenkrimpen van de materie. elektrostatische interacties regelen vanzelf de ronde vorm.