Zijn buitenaardse radiogolven weinig voorkomend of juist extreem laag aan energie?

Er wordt gezegd dat sinds de mens op aarde naar radiogolven van bijv. pulsars is gaan zoeken ,door deze met aardse ontvangers (radioscopen?) te onderzoeken, de totale energie van die ontvangen straling, sinds de start daarmee in de jaren '50-60, dit gelijk staat aan de energie die een papiersnippertje van 1 meter hoog naar de grond valt oplevert (kost).

Dat lijkt me dus heel erg weinig totale energie. Maar komt dat nou doordat wij zo weinig radiostralen ontvangen of is de golflengte van die radiostralen zo laag? Beide zal natuurlijk wel een rol spelen maar wat is het meest opmerkelijke?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat de energie van die radiostralen zo laag is. De afname is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand. Voorbeeld (uit de bron) de intensiteit van de zonnestraling is 9140 watt per vierkante meter bij de baan van Mercurius (afstand van de zon 0,387 AU), maar slechts 1370 watt/m² bij de Aarde (afstand van de zon 1 AU).

Wat een rol speelt is dat er gebruik wordt gemaakt van enorm gevoelige instrumenten waardoor de minste fluctuatie in energie zichtbaar wordt.