De maan komt altijd op in het oosten. Dus waarom staat de maan vanavond in het westen?

Moeilijk om deze vraag te formuleren. Altijd rond 20u zie ik de maan in het oosten (in mijn achtertuin) opkomen. Vanavond zie ik de maan in mijn voortuin (westen) opkomen. De maan staat meestal pas aan het einde van de nacht of begin van de ochtend boven mijn achtertuin (westen).

Is de stand van de aarde of maan veranderd? Hoe valt dit te verklaren? Ik kan het niet op internet vinden!

Heeft het met de eclipse te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
91.7K
Amadea
9 jaar geleden
Zou het niet kunnen zijn dat je nog een weerschijnsel van de zon zag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een soortgelijke vraag een paar maanden geleden ook eens gesteld. Zie voor de antwoorden www.goeievraag.nl/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/vraag/522171/maan-zulke-verschillende-momenten-zulke
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was niet de zon... Ik zie de maan nu nog steeds niet in mijn achtertuin (in het oosten) en wel in het westen staan (boven mijn voortuin). Het is echt de maan... Dus ik snap het echt niet..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kom je nu ineens bij de zon uit? Of is je reactie er een op die van Amadea ? En kijk eens naar de antwoorden op je vraag en die van een paar maanden geleden op mijn vraag. Er staan wel goede antwoorden tussen.

Antwoorden (5)

De maan gaat al weer bijna onder, daarom staat die in het westen. De maan staat, vanuit de aarde gezien, nog steeds 'in de richting van de zon', dus het heeft wel een beetje met de eclips te maken.

De maan komt helemaal niet elke dag op dezelfde tijd op, dat wisselt afhankelijk van de positie van de maan.
9 jaar geleden
Het tijdstip waarop je de maan voor het eerst ziet is niet altijd het tijdstip waarop de maan opkomt. Vandaag is de maan om 7.40 u vanochtend opgekomen. Hij had dus al een flink deel van zijn baan langs de hemel doorlopen toen jij hem voor het eerst zag. Ver van het oosten, waar hij vanmorgen opkwam, verwijderd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Dan blijft het apart dat het mij nu voor het eerst echt opvalt dat ik de maan niet in mijn achtertuin (in het westen) kan zien.
Dus eigenlijk zie ik hem altijd in het westen op vanavond na.. en dat vind ik toch wel heel apart! Maar dit verklaart een hoop.
Dat je de maan altíjd om 20.00 uur ziet opkomen in het oosten kan al niet kloppen, of je moet toevallig iedere avond pas om 20.00 uur naar buiten kijken en niet zien dat de maan iedere dag om 20.00 uur op een andere hoogte aan de hemel staat.
De maan komt wel, evenals de zon en de sterren in het oosten op en gaat in het westen onder, maar na een dag blijkt de maan zich ongeveer 13 graden verplaatst te hebben, zodat zij van dag tot dag steeds later opkomt.
Een weerschijnsel van de zon kan het niet geweest zijn. De zon was om 19.00 uur al onder. Zelfs al zou dat zo zijn, de zon gaat ónder in het westen.
Wat je wel hebt zien opkomen, kan ik niet verklaren maar de maan of de zon waren het in geen geval.

Toegevoegd na 11 minuten:
Vandaag zon op: 06:38 onder 18.55 W
Maan op: 07:40 onder 21:57 WNW
http://hemel.waarnemen.com/oponder/

Toegevoegd na 43 minuten:
Men ziet de maan ’s avonds als een smalle sikkel aan de westelijke avondhemel. De volgende avond staat zij 13° oostelijker (en dus hoger).Daarna komt zij steeds later op en neemt steeds meer af om ten slotte alleen nog maar aan de oostelijke morgenhemel vlak voor zonsopkomst als een smal sikkeltje zichtbaar te zijn. Daarna ziet men de maan gedurende enkele nachten in het geheel niet (nieuwe maan), totdat zij opnieuw aan de westelijke avondhemel opduikt en het verschijnsel zich herhaalt. Het later opkomen van dag tot dag heeft niet steeds met regelmatige tussenpozen plaats en varieert ook met het jaargetijde.
Vanavond was een fraaie samenstand te zien van de maansikkel en de planeet Venus, rechtsboven de maan. Dat was te zien tussen 20.00 en 21.00 uur laag in het westen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn vraag staat niet dat ik de maan zie opkomen in het Oosten. Ik zie hem meestal ROND 20u in het oosten staan (boven mijn achtertuin). Het was ook niet de zon (dat staat ook niet in mijn vraag). Het verbaast mij dat ik de maan meestal (bijna altijd) in het oosten zie staan rond 20u en nu in het westen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tissie10, zo staat het woordelijk in je vraag:
"Altijd rond 20u zie ik de maan in het oosten (in mijn achtertuin) opkomen".
Ik heb je vraag zes keer gelezen, maar er staat nog steeds "opkomen".
Cryofiel
9 jaar geleden
De maan staat slechts een keer per maand rond 20:00 in het oosten. De plek waar de maan om 20:00 staat is elke dag anders. Soms in het oosten, soms in het zuiden, soms in het westen, soms onder de horizon. Het tijdstip waarop de maan op een bepaalde hoogte in het oosten staat is elke dag anders. Soms om 20:00, soms om 21:00, soms om 22:00, soms om 23:00, soms om 00:00, soms om 01:00, soms om 02:00, soms om 03:00, soms om 04:00, soms om 05:00, soms om 06:00, soms om 07:00, soms om 08:00, soms om 09:00, soms om 10:00, soms om 11:00, soms om 12:00, soms om 13:00, soms om 14:00, soms om 15:00, soms om 16:00, soms om 17:00, soms om 18:00, soms om 19:00.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En daarna herhaalt zich het verschijnsel, dat Cryofiel zo minutieus heeft getypt, weer opnieuw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessante toevoegingen, vooral ook de bronnen. Plusje van mij.
Kort en krachtig: de maan komt iedere dag ongeveer een uur later op dan de dag daarvoor, en mooi in de pas met die verschuiving doorloopt-ie zijn fasen. Alleen de volle maan komt op aan het begin van de avond op en gaat 's chtends vroeg onder. De nieuwe maan dus net andersom, die is er alleen overdag (maar die is donker en zie je niet). Vrijdag (de verduistering) was precies nieuwe maan.
Wat je gisteren zag was een ondergaande maan in z'n eerste kwartier, een dun sikkeltje.
Jouw idee dat de maan ALTIJD 's avonds opkomt in het oosten heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat-ie dan groot en goed zichtbaar is, bijna vol.

Hou het maar eens bewust bij, dan zie je het wel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals je wel weet komen Zon en maan op in het oosten, omdat de Aarde in oostelijke richting draait. In tegenstelling tot de Zon staat onze maan iedere dag weer op een andere plek ten opzichte een punt, jouw tuin bijv, op Aarde. Na 28 dagen komt zij weer op dezelfde plek terug. Daarom zie jij de maan iedere dag op een andere plek aan de hemel opkomen. Ook overdag trouwens. Dat de maan (en Zon) lager dan weer hoger boven de horizon staat, komt doordat de Aarde schuin staat. Het is net alsof jouw tuintje op een wip zit. Probeer dat maar eens uit, zittend op een wip naar een vast punt kijkend: het effect lijkt hetzelfde.