Hoeveel brandstof gebruikt een raket bij het opstijgen?

Het liefst reageert u snel, ik heb deze informatie voor een werkstuk nodig.
Alvast Bedankt!

Toegevoegd na 25 minuten:
P.S Ik bedoel een raket die het meest gebruikt word

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.3K
bamibal
9 jaar geleden
Best wel veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie Bamibal, maar ik heb er helaas niet veel aan.
Thecis
9 jaar geleden
Een raket die veel gebruikt wordt. Een stinger wordt het meest gebruikt denk ik.
Maar ik weet niet waar het werkstuk over gaat, maar je kan ook de (vroegere) space shuttle bedoelen of een kruisraket. Dus waar gaat je voorkeur naar uit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn werkstuk gaat over Ruimtevaart, waar de raketten natuurlijk een groot deel aan uitmaakt.

Het beste antwoord

Voor de spaceshuttle geldt het volgende:
De Spaceshuttle maakt bij de start gebruik van twee vastebrandstofopduwraketten gevuld met vaste brandstof of stuwstof. Dit brandstofmengsel bestaat uit ammoniumperchloraat (69,9%, oxidant), aluminiumpoeder (16%, brandstof), ijzeroxide (0,4%, katalysator), een polymeer (12,04%, PBAN of HTPB) en epoxy (1,96%). Deze "Thiokol"-raketmotoren zorgen voor 1320 ton stuwdruk per motor op zeeniveau en 83% van de stuwkracht bij het opstijgen en zijn vastgehecht aan de enorme centrale cryogene brandstoftank. Zij wegen bij de lancering samen 590 ton en verbruiken in ongeveer 2 minuten 7700 kg stuwstof.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Raket#Vastebrandstofmotoren

De Saturnus V is een Amerikaanse draagraket, ontworpen onder leiding van Wernher von Braun en Arthur Rudolph. De Saturnus V is de grootste, zwaarste en krachtigste raket die ooit gebouwd is. De eerste trap, S-IC, heeft vijf F1-motoren die bij de lancering een gezamenlijke stuwkracht leveren die overeenkomt met 3,5 miljoen kilogram. De trap gebruikt vloeibare zuurstof (LOX, liquid oxygen) van -160 °C, en RP-1 (refined petroleum), een soort kerosine. De vijf motoren verbruiken samen 15 m3 vloeistof (zuurstof en brandstof) per seconde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saturnus_V

Over het algemeen praat je over een ratio droge massa, natte massa. Ofwel, hoeveel weegt een raket droog (zonder brandstof) en nat (met brandstof. Dit ligt meestal tussen de 8 a 20. Voor de spaceshuttle ligt deze ratio rond de 16 (ofwel 1 gewichtdeels shuttle en alles en 15 gewichtsdelen brandstof.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_ratio
Thecis
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel voor de informatie!