Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer staat de zon op zijn hoogste punt?

Hoe laat (Nederlandse tijd) staat de zon op het hoogste punt in de randstad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

dit ligt aan de datum.
vandaag staat de zon om 12:53 o zijn hoogste punt in Nederland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Min. Van oost naar west scheelt het ruim 12 minuten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wow, wat ben jij streng Reddie ! Vindt jij het antwoord écht helemaal waardeloos ? Want dat zeg je met een min (= "Dit is géén waardevol antwoord op de vraag") Je opmerking is terecht, maar een min is, naar mijn (!) mening, een te zware sanctie.
(ik ga 'm overigens niet corrigeren met een plus, daar is het antwoord weer nét niet goed genoeg voor)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de vraagsteller heeft geen lente graad opgegeven dus is het onmogelijk om de vraag op de seconde juist te berekenen.
vandaar dit antwoord wat naar mijns inzien het beste antwoord is wat op dit moment gegeven kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewoze ,
1) de vraagsteller vraagt naar de randstad, en het antwoord gaat over Nederland, wat dus niet klopt.
2) over Nederland verschilt het ruim 12 minuten.
3) de tijd klopt niet. In Rotterdam, bijvoorbeeld, staat de zon het hoogst om 12:42. Om 12:53 is het hoogste punt Belgie al gepasseerd, en staat ongeveer boven Calais.
Dus driewerf fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je gewoon het verschil tussen zonsondergang en zonsopgang genomen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een gemiddelde van die site.
je kan het zelf uitrekenen.
stel dat je op 5 graad oosterlengte staat dan doe je 5 * 4 minuten is 20 minuten.
dit betekend dat de zon 20 minuten later op zijn hoogste punt in greenwich mean time (GMT) staat sta je op 5 graad Wester lengte dan zou die 20 minuten eerder dan GMT op zijn hoogste punt staan. dit is echter wel een middelbare zonnetijd
(zonnetijd is tijd dat zon op hoogste punt staat)voor de ware zonnetijd heb je ook berekeningen die een stuk ingewikkelder zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@reddie,
bij mij weten komt de zon op in het oosten en gaat onder in het westen.(op het noordelijk halfrond iig) dus hoe het komt dat jou zon blijkbaar in het noorden op komt en in het zuiden onder gaat is mij een raadsel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@rene81b , Mijn reactie is exact gebaseert op jouw berekening. Dus wij zijn het simpelweg een.
Maar ik begrijp jou noord-zuid verhaal niet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding