hoe gedraagt een ballon met helium zich in het ISS? Welke richting gaat hij uit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je de ballon een zetje geeft, dan zal hij in de richting bewegen waar je hem naar toe geduwd hebt. Zou je de ballon perfect stil houden en dan los laten, dan zou de ballon dus ook blijven hangen.

Ik begrijp wat je bedoelt met je vraag. Helium is lichter dan de lucht om ons heen en daarom stijgt een heliumballon hier op aarde. Maar als je bijvoorbeeld water los laat in het ISS, dan valt het niet omdat het zwaarder is dan de lucht in het ISS maar blijft het gewoon zweven. Zo ook een heliumballon.

Althans, ten opzichte van het ISS lijkt het alsof de ballon zweeft. In werkelijkheid is het ISS continu aan het vallen. Door de voorwaartse beweging valt het ISS echter "over de horizon". Alles in en om het ISS valt even hard mee en lijkt ten opzichte van elkaar dus te zweven.

Onderstaand plaatje laat niet de werkelijke rotatie van het ISS om de aarde zien, en is uiteraard zeker niet op schaal, maar het toont wel wat ik hierboven beschrijf.

Toegevoegd na 2 uur:
Ander plaatje toegevoegd.

Toegevoegd na 2 dagen:
Water is zwaarder dan de lucht in het ISS, wat weer zwaarder is dan helium in de ballon in het ISS. Daar alles in en om het ISS naar het massamiddelpunt van de Aarde getrokken wordt, ondergaan ze allen dezelfde valversnelling. Daarom lijken ze ten opzichte van elkaar te zweven.

Vergelijk het met de veer en de hamer in de video. De objecten hebben een verschillende massa, maar vallen toch even snel. Zou je klein genoeg zijn om op de veer te kunnen staan, dan zou het net lijken alsof de hamer niet beweegt en dus zweeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het is mij niet duidelijk wat het verband is tussen de vraag en dit filmpje dat de valproef van een hamer en een vogelveertje op de maan laat zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met de tweede toevoeging heb ik de relatie met de video verduidelijkt.

Andere antwoorden (1)

In het ISS blijft hij zweven, net als alle voorwerpen.
De zwaartekracht is in evenwicht met de centrifugale kracht.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ISS ondergaat alleen een centripetale kracht, geen centrifugale. Door de voorwaartse beweging vallen satellieten continu "over de horizon". Geen van de satellieten zweeft; ze vallen continu. De astronauten en voorwerpen in en om het ISS vallen net zo hard mee en daarom lijkt het alsof ze zweven.
Reddie
9 jaar geleden
@Maarten1980 , Ik heb niet beweerd dat het ISS een centrifugale kracht ondervindt. Met het ISS als referentiekader kun je zeggen dat de heliumballon een centrifugale kracht ondervindt.
Dat maakt de situatie sneller duidelijk dan met een verhaal met de aarde als referentie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"(...) kun je zeggen dat (...)" Nee, er is geen sprake van een centrifugale kracht. Noch het ISS, noch de ballon wordt weggeduwd van een massamiddelpunt. Beide objecten worden er juist naar toe getrokken. Ik juich een vereenvoudigde uitleg toe, maar dan moet hij wel kloppen.