hoe ver moet je reizen om stil te hangen in de ruimte?

Stel je gaat met een raket de ruimte in. Na hoeveel km kun je de raket stil zetten, uitstappen en in rust gaan liggen? Kun je dat enige tijd doen in ons zonnestelsel? Hoe lang kun je zonder problemen bijv hangen tussen de aarde en de maan of mars? Of kan dat slechts voor een lange tijd buiten ons zonnestelsel?

10 jaar geleden
1.7K
tinus1969
10 jaar geleden
Wat bedoel je met 'stil hangen in de ruimte'? Als je denkt dat je nu stilzit op je stoel, heb je het verschrikkelijk mis: je draait mee met de aarde, met een snelheid van circa 1000 km/uur (1667 km/uur aan de evenaar).

Het beste antwoord

Je moet ongeveer de afstand tot de maan reizen. In ons aarde-maan stelsel kun je vijf punten aanwijzen waar je (weliswaar met de snelheid van de maan) een soort van stil kunt staan. Dat zijn de zogenaamde Lagrange punten.
Echt helemaal stilstaan kunje eigenlijk nergens in het heelal. Overal heerst zwaartekracht.
Reddie
10 jaar geleden
escape
10 jaar geleden
Zwaartekracht heerst niet en zwaartekracht en snelheid zijn in principe niet gerelateerd. Jij zit ook stil in je stoel ondanks een valversnelling van 9.8m·s−2
Thecis
10 jaar geleden
stilstaan kan je wel degelijk in interstellaire ruimte. De zwaartekracht is daar dermate laag dat je van a = 0 mag uitgaan. Overigens is zwaartekracht een alom heersende kracht, maar snelheid en zwaartekracht zijn niet aan elkaar gekoppeld, das waar.
Echter, Newton had hier wat over te zeggen, namelijk F = m * a. Oftewel, een kracht veroorzaakt een versnelling. En een versnelling is wel direct gekoppeld aan snelheid.

Andere antwoorden (1)

Dat kun je doen na een reis van 160 kilometer. Je bent dan in LEO in Low Earth Orbit. Je kunt dan je raket uitzetten en een in een ruimtepak naast je raket gaan liggen. Je draait dan in anderhalf uur rondjes om de aarde.
escape
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Maar hoe ver moet je reizen om geen rondjes meer te draaien dus nog meer in rust
erotisi
10 jaar geleden
Ga je trouwens ook vanuit een stilstaande positie automatisch rond de aarde?
escape
10 jaar geleden
Dat vroeg je niet en wat is trouwens 'nog meer in rust'? Wat is je referentiepunt in de ruimte, t.o.v. welk punt wil je stilstaan?