Als de zon zou doven, hoe lang duurt het dan voordat het op aarde donker is?

Is dat seconden, minuten, uren, dagen, weken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de link. Dit is het antwoord wat ik zocht.

Andere antwoorden (3)

De afstand tussen zon en aarde is 499 lichtseconden, dus het zou ruim 8 minuten duren voor het licht van de zon zou ophouden als die zou doven.
Het is echter niet zo dat de zon kan doven: onderzoekers weten precies welke fases een ster doorloopt, als onze zon naar de volgende fase zou gaan zou ze een rode reus worden, en in korte tijd zo gigantisch uitzetten dat de aarde opgeslokt zou worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De straling van de zon onstaat in de kern. Het duurt duizenden jaren voordat deze straling het oppervlakte bereikt.
Als het kernfusieproces in de zon nu zou stoppen, dan duurt het dus nog een hele tijd voor de straling aan het oppervlak stopt en het daar donker wordt. Volgens mij zou de straling wel geleidelijk minder beginnen te worden.
(Jack Vance schreef daarover in een van zijn SF boeken; "stervende aarde")

Vanaf de zon naar de aarde is het zo'n 150 miljoen kilometer. Daar doet het licht met 300.000 kilometer per seconde dus ongeveer 8 minuten over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan de manier hoe jij doven bedoelt.
Op een gegeven moment dooft de zon van binnen. Hij gaat dan dus eigenlijk dood van binnen. Maar dan brand hij nog wel járen van buiten. Nog minstens 3000 jaar of zo.
Maar als je met doven bedoelt "van de een op andere moment 'uit' gaan" dan hebben we nog ±8 minuten licht.