Wat is een goede telescoop voor een kind?

Mijn zoontje word over een paar maanden 4 jaar en is heel erg bezig met de ruimte en planeten. Nu wil hij graag een telescoop voor zijn verjaardag waar hij bijv. de ringen van Saturnus mee kan zien. Nu heb ik absoluut geen verstand van telescopen, dus vraag ik mij af wat is een goede telescoop voor een kind om mee te beginnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem eens contact op met Stichting de Koepel ( http://www.dekoepel.nl/contact.html ). Die kunnen je vast van deskundig advies voorzien.

Antwoorden (2)

hier is er wel een,voor kinderen vanaf 7jaar,voor jongere vind ik geen,maar deze lijkt mij wel geschikt:
Refractor telescoop 60/700
Deze telescoop heeft een lensopening van 60mm en neemt ongeveer 30% meer licht op dan een telescoop met een opening van 50mm.
Inclusief driepoot met verstelbare hoogte en alle benodigde accessoires.
Leeftijd: Vanaf 7 jaar.
Kenmerken:
- Om de maankraters in detail te bekijken.
- Met extra zoeker om de voorwerpen in de ruimte te lokaliseren.
- Ook geschikt om overdag te aarde te observeren.
- 's Nachts kan je de maan en enkele planeten zoals Saturnus, Mars en Jupiter waarnemen.
- Jong en oud kunnen het zevengesternte bekijken.
- Ultra licht: Het volledige instrument, inclusief driepoot, weegt slechts 1,3 kg.
prijs ong 71 euro
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Een kind dat er op deze leeftijd al zo mee bezig is, kan gerust een telescoop gebruiken voor wat oudere kinderen. Deze ziet er mooi uit, stevig ook. Als je iets goedkopers zoekt, speciaal voor jonge kinderen, dan kom toch vaak bij iets flutterigs uit, en daardoor zal hij zijn plezier juist snel verliezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zwijg mij over deze kwakkelrommel, totaal onbruikbaar, alleen maar demotiverend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik schaf inderdaad geen "speelgoed" telescoop aan. Ik denk inderdaad niet dat ik mijn zoontje daar een plezier mee doe. Zou eerder een oplossing zijn als het een tijdelijke interesse (fase) zou zijn. Met een verrekijker beginnen is een goede tip Blabberius. Maar er zijn zoveel verschillende merken etc. Best lastig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een 7x50 of een 10x50 volstaat. Neem met mijn complimenten contact op met de volkssterrenwacht Mira. Www.mira.be de beroepskrachten daar kunnen je vast verder helpen met info.
Ik ben verbonden aan de Volkssterrenwacht Mira te Grimbergen (BE)

Wij geven als goede raad om te investeren in een goede verrekijker (is ook een telescoop) en een stevig statief. Het gaat hem hierbij vooral om de lichtwinst (groot objectief), de vergroting is minder belangrijk. Een 7x50 of 10x50 zijn perfect.
Er is genoeg lectuur voorhanden die zich toelegt op het observeren met verrekijker.

Uw zoontje is nog heel jong en werken met een telescoop is niet zo evident op die leeftijd (vergeet niet dat het beeld onderste boven staat). Goedkope (speelgoed) telescopen geven alleen maar ergernis, slechte kwaliteit van optiek, gammele montering enz ... zijn alleen geschikt als u uw zoontje wenst te demotiveren.
Stopt hij er toch mee, dan is een verrekijker geen verloren aankoop. Gaat hij ermee door dat zal hij zijn verrekijker blijven gebruiken.

Ik ben eigenaar van een 30 en 50cm dobson obsession, ik zelfs ik ga niet buiten zonder mijn verrekijker.