Is de zon een warmtebron? En als dat zo is is de zon dan de grootste warmtebron van het hele zonnestelsel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Dat is zo, in elk geval van ons zonnestelsel.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Zon als energiebron

De Zon is een bron van elektromagnetische straling in het Zonnestelsel. Ook ontsnapt een stroom aan geladen energierijke deeltjes, de zonnewind, met name tijdens zonnemaxima en bij grote zonnevlammen.
De straling van de Zon heeft bij het bereiken van de aardatmosfeer een intensiteit van 1368 W/m²,[10] dit wordt de zonneconstante genoemd. Van deze straling wordt circa 69% geabsorbeerd (19% door waterdamp en door ozon in de ozonlaag, 4% door wolken en 46% door het aardoppervlak). De overige 31% wordt weerkaatst (8% door rayleighverstrooiing, 17% door wolken en 6% door het aardoppervlak).[11] Dit weerkaatsingsvermogen wordt albedo genoemd. Op het aardoppervlak bestaat de zonnestraling hoofdzakelijk nog uit zichtbaar licht en een gedeelte nabij infrarood en nabij ultraviolet. De rest van de energie, de kortgolvige ultraviolette straling en de langgolvige infraroodstraling, worden door de atmosfeer geabsorbeerd. Eenzelfde hoeveelheid energie als geabsorbeerd, wordt door de Aarde en de atmosfeer weer uitgestraald naar de ruimte als infrarode aardse straling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zon is een warmtebron die werkt op fusie van waterstofatomen.
En de zon is de grootste warmtebron van het zonnestelsel.

Bij elke fusiereactie komt een klein beetje energie vrij. Klassiek gezien zou het helemaal niet mogen gebeuren omdat de zon te koud is voor de fusiereactie en de dichtheid is niet groot genoeg. Dankzij het kwantummechanisch tunneleffect vindt de reactie toch plaats maar heel langzaam. Daarom duurt het zo lang totdat de zon is opgebrand. Grotere sterren zijn heter en daarom verloopt de reactie sneller. Deze sterren branden daarom beduidend sneller op dan de zon.

De warmteopbrengst is helemaal niet zo groot. Het menselijk lichaam produceert meer warmte per volume eenheid dan de zon. Dat de zon zo heet is, komt doordat zich in een groot volume veel warmte ophoopt die kan ontsnappen via een relatief klein oppervlak.