wanneer een astronout op de maan een lek ruimtepak krijgt, is er dan nog officieel een vacuüm?

Wanneer het pak lek raakt stroomt er toch 'lucht' in de ruimte? Is deze dan nog officieel vacuüm of is er bij benadering geen gevolg behalve dat de astronaut het niet overleeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Wat is vacuum? Dat is ook maar een definitie.

Echt vacuum bestaat niet. Nergens. Zelfs in de interstellaire ruimte is gas aanwezig, ook al is dat heel weinig (zo rond de 1 atoom per kubieke centimeter, als ik me goed herinner).

Wij spreken van vacuum wanneer de gasdruk (of de gasdichtheid) onder een bepaalde waarde komt. Welke waarde we als grens hanteren, verschilt van geval tot geval: er is geen eensluidende definitie voor.

Welke grenswaarde je ook hanteert, op de maan zal de lucht uit het ruimtepak van de astronaut zich zo snel verspreiden over zo'n groot volume, dat je al heel snel onder die grenswaarde komt. Als je alleen kijkt vlak bij het lek en gedurende korte tijd, dan is op die plek tijdelijk geen vacuum meer. Op de rest van de maan is nog steeds vacuum. En op de plek van het lek ook, als je even geduld hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:

Dat de interplanetaire ruimte geen perfect vacuum is, dus gas en stof bevat, kun je vanaf de aarde zien als je op een voldoende donkere plek staat en weet waar je op moet letten. Je ziet dan lichtverschijnselen die zodiakaal licht en gegenschein worden genoemd. Zie de twee Bronnen hieronder voor een uitleg.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Andere antwoorden ook goed hoor, echter deze werd als eerst gegeven. :)

Andere antwoorden (3)

Een (theoretisch) vacuüm is een ruimte zonder materie. Dat bestaat eigenlijk niet.

In lucht zitten 10.000.000.000.000.000.000 atomen in een kubieke centimeter. In de intergalactische ruimte zijn er slechts een paar atomen per kubieke centimeter (voornamelijk waterstof).

Geen echt vacuüm dus maar in de praktijk komt het op hetzelfde neer als je het vergelijkt met de omstandigheden die wij op aarde gewend zijn.

De lucht uit het ruimtepak verspreidt zich over een zeer groot volume. Het effect van een paar liter lucht is daarom verwaarloosbaar voor de maan (maar niet voor de astronaut!)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimte_(astronomie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vacuum betekend letterlijk Luchtledig. Dus een rruimte zonder lucht.
Nu komt het er op aan hoe groot en waar je die ruimte neemt.
Neem je nu een ruimte van 100 x100x 100m rond die astronaut en de lek onstaat dan is er geen vacuum in die bepaalde ruimte,als de lucht ne zodanig in de ruimte is verdeeld dat er in die afgebakende ruimte geen molecuul lucht overblijft dan is er terug een vacuum.
Nu kunnen er ook toleranties gehanteerd worden, waarin wordt bepaald tot hoeveel moleculen er zich in een vacuum mogen bevinden. Daar plakt men dan gemakshalve de naam vacuum op en de andere weten dan met welke tolerantie zij kunnen werken.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als we de ruimte voor het gemak maar even een vacuüm noemen, dan zal de lucht uit een ruimtepak daar niet veel aan veranderen. Wat denk je van de gassen die uit de atmosfeer van allerlei planeten (Venus, Aarde, Jupiter, Saturnus, maar ook de planeten in andere zonne- en sterrenstelsels) ontsnappen? Daar zit niet eens een ruimtepak omheen! Ze worden wel door hun planeet aangetrokken, maar er stroomt heus wel wat weg, en véél meer dan in een ruimtepak past! En denk eens aan de deeltjes die de sterren de ruimte in slingeren (vooral aan het eind van hun leven, als ze exploderen)?
Nee, de ruimte is zó groot en zó leeg, dat je er rustig vele miljarden ruimtepak-inhouden lucht in kunt kieperen zonder dat je daar iets van merkt (wel een beetje roeren natuurlijk). Vergelijk het maar met één watermolecuul in een oceaan dumpen. Maakt ook niks uit...