Wie onderzoeken meteorieten als ze op aarde zijn ingeslagen?

Toen er een tijdje geleden een meteoriet in Rusland neersloeg, vroeg ik me af: Wat doen ze er nu verder mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dat zijn wetenschappers, in het bijzonder weer- en sterrenkundigen. Je kunt op de site van wikipedia heel veel informatie en links vinden.
11 jaar geleden
De meteorieten moeten geclassificeerd worden en beschreven door gespecialiseerde mineralogen. Verder onderzoek hangt af van ideeën van allerlei onderzoekers (onderzoeksvoorstellen). Zo zijn er meteorieten gevonden afkomstig van Mars en de Maan, meteorieten rijk aan metalen en vermoedelijk zijn er wel eens meteorieten geëxplodeerd die uit diamant bestonden. De meeste meteorieten zijn zeer oud en kunnen iets zeggen over de ouderdom van het zonnestelsel. Het isotopenonderzoek bij meteorieten kan zeer veel over de ouderdom en herkomst zeggenm de wijze van kristallisatie zegt weer wat over de vorming van de meteoriet. Het wordt over het algemeen gedaan door astronomen, maar er kunnen allerlei wetenschappers en laboranten mee betrokken zijn die de onderzoeken aan de meteoriet zelf doen.