Als de planeten ontstaan zijn uit een stofwolk, hoe komt het dan dat deze een mooie bolvorm hebben ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dit komt door de enorme zwaartekracht die alles naar het midden trekt. En hoe meer massa, hoe meer het naar binnen wordt getrokken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ter verduidelijking, er zijn ook sterren waarbij de zwaartekracht zo groot is, dat ze honderdduizenden keer meer massa dan de aarde hebben, maar ongeveer zo groot zijn als 1 stad. De zwaartekracht is zo groot dat het oppervlak van zulke sterren nog gladder is dan een stuk glas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat een bol het minste oppervlak heeft bij de grootste inhoud. Daarnaast zorgt de zwaartekracht ervoor dat alle materie naar het centrum getrokken wordt. Samen met de eerste reden zorgt dit voor de bol vorm.

Overigens zijn planeten doorgaans niet helemaal bol. Door de draaiing is er een centrifugale kracht die er voor zorgt dat een planeet rond de evenaar enigszins uitstulpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te begrijpen waarom planeten rond zijn en niet vierkant of driehoekig, moet je kijken naar het ontstaan van planeten, in het geval van de aarde enkele miljarden jaren geleden. Planeten ontstaan vanuit een nevel, een geconcentreerde wolk van gassen en ruimtestof. Op een gegeven moment “klonteren” de stoffen en gassen samen en vormen ze een massa. Ook gaat deze nevel roteren en vormt hierdoor een zwaartekrachtveld. De gassen en stoffen die nog in de nevel zitten worden dan naar het middelpunt van de massa toegetrokken.

Wanneer gassen compacter worden gemaakt, ontstaat een vloeistof. De planeet wordt dan een vloeistofbol. Het zwaartekrachtveld zorgt ervoor dat het oppervlak van die vloeistofbol zo klein mogelijk wordt gehouden. En de enige vorm waarin het oppervlak van een vloeistofmassa zo klein mogelijk is, is een bol. Wanneer de vloeistof afkoelt, zoals ook bij de aarde gebeurde, blijft de bolvorm intact.

Zo wordt iedere planeet, vanuit een nevel, uiteindelijk een bol. Alleen structuren die veel kleiner zijn dan planeten, tot zo’n 20 kilometer in doorsnede, kunnen een meer grillige vorm hebben, zoals asteroïden. Iedere planeet heeft dus zijn eigen zwaartekracht, net als de aarde, die afhankelijk is van de grootte van de planeet. De zwaartekracht zorgt ervoor dat alles op de planeet blijft liggen, en de bolvorm behouden blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij flauwekul verhaal dat gassen vloeistof worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit gehoord van condenseren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Condeseren, als gassen onder de invloed vam zwaartekracht, samen met ruimtepuin, planetoiden vormen, die dan samen weer planeten gaan vormen???? Het is geen waterdamp op glas waar je het over hebt.
De zwaartekracht (gravitatiekracht) zorgde er voor dat de nog jonge, vloeibare aarde een ronde vorm kreeg.
Dat komt doordat de aantrekkende krachten het buitenoppervlak zo klein als maar mogelijk willen maken.
Deze natuurlijke eigenschap zou je kunnen demonstreren door zo'n honderd knikkers op de vloer met een touw te omringen. Wanneer je het touw aantrekt, zul je zien dat er alleen maar een ronde vorm kan ontstaan, ook al is de oorzaak van samentrekking anders.
Wanneer je een filmpje maakt van een druppelende kraan om daarna de stilstaande beelden te bekijken, zul je zien dat een druppel in de vrije ruimte niet de druppelvorm heeft zoals wij hem kennen; maar een mooie bolvorm heeft.
Iets dergelijks gebeurt ook met de regendruppels. Die zijn ook rond.
Als zo'n regendruppel snel afkoelt, behoudt 't zijn ronde vorm en krijg je ronde hagelstenen.
Zo ging het ook met onze aarde en andere planeten.