is een maanwijzer ook een zonnewijzer?

werkt een zonnewijzer s'nachts ook bil volle maan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Op de bovenstaande foto staat een combinatie van een bifilaire zonnewijzer en een maanwijzer met een gemeenschappelijke stijl.

Rond de stijl is een maanwijzer aangebracht. Bij voldoende maanlicht (volle maan bv.) is hierop het uur af te lezen.

Op de figuur hier bijgevoegd wordt getoond hoe de maanwijzer werkt.

Bij elke maanstand hoort een cirkelboog. Zoek het punt waar de maanschaduw van de stijl die cirkelboog snijdt. Het Romeinse cijfer dat hoort bij de spiraalvormige lijn door dit snijpunt, geeft het uur (zonnetijd) aan. XII is middernacht.

Op de figuur is dit geïllustreerd voor volle maan (de rode cirkelboog). De spiraalvormige lijn door het snijpunt van schaduw en rode cirkel is de blauwe lijn. Zij verwijst naar VII. Het is dus 7 uur 's avonds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alleen wanneer de maan ZO helder is dat hij een zichtbare schaduw geeft, en dat is niet snel, ook niet bij volle maan. Bovendien heb je dan niks aan de schaalverdeling van je zonnewijzer, dus zou je een aparte schaal moeten berekenen afhankelijk van hoe laat de maan waar staat.

Je zou hem er dus wel voor kunnen gebruiken, maar slechts zeer incidenteel en aangepast. De gevleugelde zonewijzer-spreuk " Horas non numero nisi serenas" (Ik tel alleen de heldere uren) wordt dan wel erg karig......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve dat er bij vollemaan ruim voldoende licht is om een zonnewijzer af te lezen is een veel belangrijkere reden dat een maanwijzer niet werkt. We hebben afgesproken dat het 's middags als de zon op zijn hoogste punt is 12:00 uur is. De maan kent niet zo'n vast moment op een vaste plaats op het hemelgewelf. (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom zeg ik ook dat je de schaal opnieuw zou moeten berekenen. En voldoende licht om af te lezen betekent niet voldoende licht om een schaduw te werpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ja, dat kan best betekenen dat je hem steeds opnieuw moet berekenen ; daarom staat er ook bij : afhankelijk van hoe laat de maan waar staat".
Maar waar blijft jouw antwoord ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon in een buitengebied en rondom volle maan is er meer dan voldoende schaduw om e.e.a. af te lezen. Ik kan mij voorstellen dat het in een stad niet te doen is. Ik verkeerde in de vaste veronderstelling dat een maanwijzer niet kon om de reden die ik geef. Tot mijn verassing doet hij het wel (weer wat geleerd!) zoals uit de andere antwoorden blijkt. In die zin is de min die ik aan je geef dus niet terecht. Overigens zijn de antwoorden van Pelle en Pliumstaart daarbij overtuigender dan jou antwoord. Mijn antwoord komt nooit. Ik vond het antwoord van vdijken afdoende en als er door iemand m.i.een correct en afdoende antwoord geeft zie ik de zin niet om daar zelf nog eens overheen te gaan.
De gewone zonnewijzer kan geen maanwijzer zijn maar er zijn wel speciale zonnewijzers die dat wel kunnen (en tevens ook de datum), zie de afbeelding:

Bij een ''gewone'' bifilaire (tweedraadse) zonnewijzer wordt de tijd aangeduid waar de schaduwen van twee loodrecht boven elkaar gespannen draden elkaar kruisen.

Op deze 'ongewone' bifilaire zonnewijzer zijn de twee draden vervangen door een gewone stijl en een ketting.
Het uur lees je zoals bij een gewone horizontale zonnewijzer op de schaduw van de stijl op het uurlijnenpatroon. De datum lees je op de datumlijnen daar waar de schaduwen van stijl en ketting elkaar kruisen.

Voor het berekenen van deze zonnewijzer is het handig dat een ketting, opgehangen aan twee punten, steeds een bepaalde, wiskundig vastgelegde vorm aanneemt, de ''kettinglijn''.
Rond de stijl is een maanwijzer aangebracht. Bij voldoende maanlicht (volle maan bv.) is hierop het uur af te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de maan kun je geen uren aflezen omdat de maan niet op vaste tijdstippen op een vaste plaats aan de hemel staat (-) Verder overigens wel goed verhaal over de zonnewijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij wilt zeggen dat mijn maanwijzer niet werkt? Op naar Genk dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Groome weet het beter ;)
Hij doet het wel, maar geeft niet de juiste tijd aan omdat de maan steeds om een andere tijd opkomt en ondergaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doet de zon ook hoor, maar zonnewijzers houden daar geen rekening mee. Evenmin als met zomertijden.