Hoe `ruikt` de ruimte?

ruikt het in de ruimte anders dan op aarde? de stoffen in de lucht in de ruimte zijn anders, (zuurstof in elk geval)
dus dacht ik dat er misschien ook wel andere stoffen met aparte stofeigenschappen in de ruimte zitten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ruimte is geen echt vacuüm, maar bestaat hoofdzakelijk uit plasma van waterstof en helium, elektromagnetische straling (in het bijzonder kosmische achtergrondstraling) en neutrino's. De ruimte bevat zeer weinig atomen van andere elementen (metalen) en stofdeeltjes.
Dus weinig geur maar wel lekker fris
Amadea
11 jaar geleden
Lees ook bij http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruiken-buiten-dampkring.63055

Het beste antwoord

Volgens allerlei artikelen op internet zou de ruimte ruiken naar aangebraden steak, metaal of rum. Of deze artikelen betrouwbaar zijn, weet ik niet.

Volgens sommige van die artikelen beschrijven astronauten de geur als lijkend op aangebraden vlees of metaal. Als ze buiten hun ruimteschip gaan kunnen ze het natuurlijk niet ruiken omdat ze hun pak aanhebben, maar er komen dan wel een soort stofdeeltjes op hun ruimtekleding en die blijven er een beetje op plakken. Als ze dan weer in hun schip gaan en hun pak uitdoen, ruiken ze die geur.

Volgens andere artikelen 'ruikt' de ruimte naar rum, omdat er ethylformiaat rondzweeft, de stof die rum z'n geur geeft en frambozen hun smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De ruimte ruikt niet omdat het een vacuüm is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eenvoudig uitgelegd kan je ruiken omdat er moleculen op sensoren in de neus terecht komen.
Naar gelang de moleculen of combinaties kan je verschillende reuken onderscheiden.
Deze moleculen bevinden zich ook in de ruimte, zoals andere materie, want de ruimte is niet vacuum. Wel zijn er plekken in de ruimte die vacuum zijn.
Dus als er op de ene of andere manier, moleculen in de ruimte, terecht komen in uw neus, dan zal je die kunnen ruiken maar wat je ruikt zal dan afhangen van het soort van moleculen.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe de ruimte ruikt weet ik niet maar de maan schijnt naar buskruit te ruiken.
Wikipedia zegt hierover: "De astronauten van de Apollo-maanlandingen (1969-1972) vertelden dat ook de Maan een specifieke geur afgeeft. Afgaande op de geur van het maanstof dat aan hun ruimtepakken bleef kleven, zou de Maan naar buskruit ruiken (dit maanstof kwam in aanraking met de zuurstof in de LEM en verspreidde aldus in de cabine een typische geur)."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een vavum is het mielijk ruiken, wat wel is gebleken is dat ruimtepakken als ze worden uitgetrokken naar rotte eieren ruiken