Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou je theoretisch gezien bij een zonsverduistering overdags andere sterren zien dan normaal in de nacht?

Stel er is een zonsverduistering overdags... Klopt het dan, dat je op dat moment (Als het donker genoeg is) andere sterren ziet dan dat je s''nachts zou kijken?
Ik dacht namelijk, dat we snachts steeds maar één deel van de sterrenhemel zien. Maar het deel aan de andere kant van de aarde zien we niet. Maar ik dacht, het zou misschien kunnen dat als er overdags een zonsverduistering is je die sterren wél ziet. Oftewel, dan zouden de mensen aan de andere kant van de wereld die juist normaal wij zien, en wij normaal nooit. En hun zien onze sterren nooit, en wij wel. Ik hoop dat jullie me vraag snappen, het is een beetje een doordenkertje...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
653

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Overdag zou je 's zomers de sterren zien die je 's nachts in de winter ziet. De Aarde staat dan aan de andere kant van de Zon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

U zal natuurlijk andere sterren zien overdag dan dat u 'snachts zou zien op dezelfde dag omdat u dan 180° de andere kant uitkijkt.
Het is wel zo dat op één jaar tijd alle mensen alle terren eens gezien kunnen hebben van het firmament doordat de aarde rond de zon draait en dus iedereen eens alle kanten heeft kunnen zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Een deel van de sterrenhemel is alleen vanaf het zuidelijk halfrond zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alé, weeral iemand die graag - uitdeeld.
Het gaat hier wel om een algemeen antwoord.
Ok, vanuit Nederland klopt uw mening.
Het antwoord is nee. Omdat er toevallig een zonsverduistering is, gaat de sterrenhemel echt niet even meespelen door de nachthemel op de plaats van de daghemel te zetten. PS. Probeer het eens uit door je ogen dicht te doen. Zie je dan wie er achter je staat?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding