Kun je in een ruimteschip ook zwaartekracht maken?

Door het ronde schip hard te laten ronddraaien?
Zodat er zwaartekracht ontstaat door de centrifugale kracht?
Kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Ja, dat kan zeker. Het ruimteschip moet dan wel groot genoeg zijn.

Dat zit zo. Als je een cilinder laat draaien, en je zit erin, word je tegen de rand gedrukt. Net als de was in de trommel van de wasmachine tijdens het centrifugeren.

Maar: in het middel van de cilinder ben je gewichtsloos. Aan de buitenkant heb je normaal gewicht (als je de draaisnelheid goed kiest). Daartussenin heb je een beetje gewicht.

In een heel kleine cilinder zou de kunstmatige zwaartekracht bij je voeten groter zijn dan bij je hoofd. Dat is niet fijn, en er gebeuren rare dingen als je gaat bewegen.

De cilinder moet dus groot genoeg zijn. Dan is er nog steeds verschil, maar slechts een klein beetje. Bijvoorbeeld 100% van de aardse zwaartekracht bij je voeten, en nog altijd 99% van de aardse zwaartekracht bij je hoofd. Dat is acceptabel.

Maar: als we de mens even op 1,80 meter nemen, heb je dan wel een cilinder nodig met een straal van 100 keer die 1,80 meter; dat is dus een straal van 180 meter. De diameter wordt dus 360 meter.

Da's wel heel erg groot...

Daarom wordt overwogen, twee kubusvormige woonruimtes te maken, elk een paar kuub groot, met daartussen een touw van 360 meter lang. Het geheel (touw met aan beide einden een woonkubus) wordt dan rondgedraaid.

Zo heb je in je woonkubus toch een normale zwaartekracht, zonder al te veel verschil tussen hoofd en voeten, en heb je niet zoveel materiaal nodig om je ruimteschip te bouwen.
Cryofiel
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Valt weinig aan toe te voegen...

Andere antwoorden (5)

Ja, dat kan zeker. Zulke ruimteschepen zullen er komen. Ooit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Inderdaad, door 't draaien krijg je een 'kunstmatige' zwaartekracht.

Toegevoegd na 7 minuten:
Uiteraard moet je dan wel aan de binnenkant gaan wonen - van buitenaf 't ruimteschip gezien kijk je dus tegen de voeten aan (als de vloer doorzichtig zou zijn).
Zulke ruimteschepen zullen er zeker komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje voor de illustratie
Cryofiel
14 jaar geleden
Is die tweede illustratie de Ringworld? Die was niet stabiel...
De zwaartekracht op aarde werkt door de aantrekkingskracht die opjecten op elkaar uitoefenen, niet door het ronddraaien van de aarde. Maar het is wel mogelijk om een soort koker te maken dat je aan de binnenkant van de koker kan lopen als deze ronddraait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zwaartekracht nabootsen door een constante acceleratie (waarmee de richting waarin je accelereert "boven" wordt), of door centrifugale krachten (een ronddraaiende donut, waarbij het gat "boven" wordt, of een koker, waarin de binnenrand van de koker "beneden" wordt, en dus de fictieve as (of de overkant) "boven" wordt).

Dus ja, dit kan zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt geen zwaartekracht 'maken', wel middelpunt vliedende kracht die zwaartekracht simuleert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met Hassan. Je kunt geen zwaartekracht maken maar alleen centrifugale kracht. (net zoals water uit een trui wordt geslingerd in een centrifuge) Dat merk je als je in zo'n rondrdaaiend ruimteschip naar binnen zou gaan via de naaf. Je zou dan blijven zweven terwijl de romp met een behoorlijk snelheid om je heen draait. Als je dan naar de vloer zou kunnen zweven en je zou hem raken, dan schuif je eerst een sluk mee en dan " plak" je er aan vast.
Dit effect kan grote ongelukken veroorzaken als je met grote voorwerpen in zo'n ruimte aan de slag zou gaan.