ik heb wel eens in een quiz op tv gehoord dat de ruimte (het heelal) ruikt naar gebakken biefstuk..klopt dit?

heel bizar maar echt gehoord...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb het ook wel eens gehoord.

Er wordt hier weer een standaardfout gemaakt door te veronderstellen dat als je iets ruikt, oftewel je hersenen registreren een geur, afkomstig van prikkels in het olfactorisch (geur) orgaan, dat er dan ook iets moet zijn dat die geur afgeeft.

Het zou kunnen dat het vacuum van de ruimte de aderen in je reukorgaan zouden doen uitzetten waardoor er geurprikkels naar je hersenen worden gestuurd.
Het zou ook kunnen dat dit vacuum iets met de slijmproductie in je neus doet.
Misschien is het ook wel de extreem lage temperatuur, in combinatie met het vacuum dat deze effecten veroorzaakt.

Al deze oorzaken zouden samen voor een geursensatie kunnen zorgen. En omdat deze set van omstandigheden zo uniek is, en dus ook zo'n specifieke reactie in het reukorgaan/brein zouden veroorzaken, zou het best kunnen dat het resultaat lijkt op de geurervaring van gebakken biefstuk.

Misschien ruik je ook wel gewoon even je gebakken binnenste voordat je sterft natuurlijk.

Het lijkt mij trouwens hoe dan ook erg onwaarschijnlijk dat iemand deze ervaring kon navertellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Geen idee of het klopt maar vraag me af hoe men dit dan heeft kunnen ruiken. Gebakken biefstuk lijkt me erg ver gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grappig, ik heb gehoord dat het heelal moet ruiken naar muffe kledingkasten (?)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog even en je kunt het zelf ruiken. De techniek staat nog niet stil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoe zouden wij dat zelf kunnen ruiken dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gewoon raampie open... :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
250 euro (retourtje maan)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahahahahah
"Het heelal" is niet een ding, het bestaat uit sterren, planeten, gas, interstellair stof... Het heeft dus niet een specifieke geur. Wat de geur van het interstellair gas en stof is (zeg maar de "inhoud" van het heelal) weet ik niet.

Wat wel een geur heeft is maanstof, volgens de astronauten van de apollomissies die maanstof aan hun zolen hadden kleven rook het naar buskruit. Misschien is dat verhaal zijn eigen leven gaan leiden en roepen er nu mensen dat het heelal naar biefstuk ruikt :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is werkelijk waar. Ze zijn helemaal niet op de maan geweest, alles speelde zich af in de tevee studio. De airkondietie was verkeerd aangesloten en de geuren werden door de camera opgenomen.

Goeie is vout geschreven: dus niet gummen. lol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn weten moeten geurstoffen via een medium (zoals lucht) overgedragen worden. Daar de ruimte zo goed als luchtledig is, lijkt het me sterk als het uberhaupt ergens naar ruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heelal is luchtledig, dus dat kun je ook niet ruiken. Dat kan überhaupt niet, want op het moment dat je je ruimtehelm afzet om te snuffelen, ben je dood.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hieronder het verhaal op een NASA website.
De ruimte ruikt niet naar biefstuk (Don Pettit heeft het allen of Metallic). Vacuum kan niet geroken worden.
De pakken van de ruimtewandelaars roken naar metaal als ze terug waren in een omgeving met een atmosfeer.