Bestaat er echt een "foto" van de oerknal? En hoe kan dat mogelijk zijn?

Kan iemand mij uitleggen hoe het mogelijk is dat er een "foto" is van de oerknal? Dat zou toch betekenen dat het heelal dus ooit sneller dan het licht is uitgedijd? Anders zouden wij dat toch niet kunnen zien aangezien we zelf een product van die oerknal zijn? Ik snap t niet?

Toegevoegd na 44 minuten:
Ok even ter verduidelijking. Het is inderdaad geen daadwerkelijke foto, vandaar de aanhalingstekens. Het is een weergave van straling dat een paar 100.000 jaar na de oerknal is uitgezonden. Dit is iets wat wij hebben waargenomen met een speciaal soort satelliet en deze "foto" is hiervan een grafische representatie. Mijn vraag is, hoe kan het dat wij deze straling waarnemen terwijl het ontstaan is ten tijde van de creatie van het heelal? Dat zou alleen moeten kunnen als je sneller dan die waargenomen straling deze kant bent gereisd? Je kunt een voetbal die je weg schopt toch ook niet waarnemen zoals die op je afkomt, tenzij je sneller dan de voetbal naar die plek gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.visionair.nl/wetenschap/universum/zijn-er-heelallen-naast-dat-van-ons/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, na het zien van verschillende filmpjes stond ik hier ook bij stil. Was er wel benieuwd naar en je voorbeeld komt aardig overeen met mijn gedachtes.

Antwoorden (5)

Er bestaat geen foto van de oerknal.

Misschien een foto om een idee te geven. Een foto hoe het er waarschijnlijk heeft uitgezien volgens deskundigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat geen foto van de oerknal. Dit is waarschijnlijk een reconstructie van hoe de professoren denken dat het eruit ziet. Er waren toen nog geen mensen en al helemaal geen technologie, dus geen echte foto.
11 jaar geleden
Dat is een temperatuurfoto van het heelal om ons heen. Het is dus geen foto van de 'oerknal'. Daarbij gaat het om temperaturen die allemaal dicht bij het absolute nulpunt zitten.
Die temperaturen zijn niet overal hetzelfde; net zoals er bij een 'normale' ontploffing op aarde de verspreiding van materiaal ook niet 100% symetrisch zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je ziet op deze foto is het nagloeiende licht van de Oerknal, de kosmische achtergrondstraling die ondertussen is afgekoeld tot bijna drie graden boven het absolute nulpunt.

Deze achtergrondstraling is overal in ons universum aanwezig.

Achtergrond straling wordt door meerdere bronnen veroorzaakt. Denk b.v. aan sterren en pulsars enz.
Een deel ervan is afkomstig van de oerknal zelf. Het universum is ooit vanuit 1 punt ontstaan en dijt sindsdien uit. In dat punt was toen ook die straling aanwezig en zij dijt dus mee uit met het heelal zelf. De straling is/was overal en straalt in alle richtingen. Ze is echter niet gelijk verdeeld. Er zijn dus plekken waar deze straling intenser is, en plekken waar deze juist zwakker is. Via een 360 graden scan het de satelliet WMAP al die sterktes opgemeten, wat het door jou gevonden plaatje opleverde.

Jou vraag betreft volgens mij vooral hoe die straling zo overal aanwezig kan zijn.
De belangrijkste stap die je op weg naar een antwoord moet maken is je te realiseren dat wij mensen geneigd zijn te denken dat de oerknal plaats vond IN de lege ruimte. De werkelijkheid is dat die ruimte zelf ontstond tijdens de oerknal en daarbij samen met alles erin begon uit te dijen.

Laat ik eens de metafoor van een lepel deeg van een marmercake nemen. Marmercake is een cake waarbij een deel van het deeg vermengt is met cacao.

Zolang dat deeg nog niet gerezen heeft het een relatief klein volume. Toch zijn de cacao deeltjes al door het mengsel verspreidt.
Nu wordt de cake in de oven gezet en gaat het deeg reizen ons heelal, de cake, zet uit. De achtergrondstraling, de cacao-deeltjes, reizen mee met het uitzetten van de cake. Zij zijn dus ook overal aanwezig, en geven daarmee een indruk hoe het oorspronkelijke deeg eruit heeft gezien.

Waar deze metafoor mank gaat is dat de cacao deeltjes gedurende het rijzen van het deeg netjes op zijn plaats blijven terwijl de echte achtergrondstraling zich natuurlijk in alle richtingen verplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
foto van de oerknal bestaat niet maar we weten wel dat hij nog steeds doorgaat zelfs op dit moment daarom is het heelal ook oneindig groot en om uberhaupt een foto van de oerknal te maken heb je een hele goede camera nodig die een aantal triljarden lichtjaren verder kan kijken en dat is natuurlijk onmogelijk maar misschien is dit een foto van een wetenschappelijk model en denken ze dat het er zo uit ziet als de oerknal uitdijd wie weet