Is elke zandkorrel een universum?

Dit is een beetje een stomme vraag van mij, maar ik wou het toch even vragen. Men zegt dat onze planeet een zandkorrel is in het universum, omdat onze planeet zo klein is. Maar als we verder zouden kijken dan ons universum, zouden er dan weer.. Veel universums zijn? En als dat zo zou zijn, zouden de universums weer deel uitmaken van een nog groter iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand weet dit en niemand zal dit ooit te weten komen. Voordat onze technologiën ver genoeg zijn is iedereen al de pijp uit door een natuurramp oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist een goede vraag! Eentje waarover nagedacht is. En weer eens wat anders dan de talloze vragen over software, smartphones, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
filosofisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag kun je beantwoorden, door eerst te definieren wat een 'universum' is. Je zult een opsomming van eigenschappen krijgen, plus een plaatsbepaling (waar het dan zelf weer een onderdeel van is).
Vervolgens doe je hetzelfde voor de zandkorrel. En ten slotte kijk je naar de overeenkomsten. Maar ik kan je alvast vertellen, dat je tijdens het maken van deze exercitie, al tot het inzicht zult komen, dat deze vraag weinig oplevert.

Het beste antwoord

Je kunt het zo opvatten, maar op elke schaalgrootte zijn de eigenschappen van de universums volkomen verschillend. Zo zijn alle elektronen identiek en verwisselbaar, terwijl planeten en sterren allemaal verschillende eigenschappen hebben. De spiraalstelsels hebben een andere structuur dan de superstructuur van het heelal.

Vooral de kleinste deeltjes als elektronen hebben geen ruimtelijkheid, alleen een golflengte. Dat houdt eigenlijk in dat er voorbij die allerkleinste schaal hoogstwaarschijnlijk niets meer is. Ook het waarneembare heelal is al aardig in kaart gebracht, dus het aantal universums lijkt beperkt tot de universums die we kennen.
Het enige dat eigenlijk universeel is over al de universums is dat je wiskunde kunt toepassen om ze te beschrijven. De wetten die je gebruikt om een waterdruppel te beschrijven zijn al behoorlijk verschillend van de wetten die je gebruikt voor de beschrijving van een zwembad en bij de nog veel grotere verschillen in schaalgrootte tussen waterdruppels en elektronen zijn de wetten fundamenteel verschillend.

Niet waarneembare universums zijn per definitie niet waarneembaar, dat maakt elke uitspraak erover niet falsifieerbaar en dus onwetenschappelijk. Deze uitspraken zijn het terrein van de metafysica, de religie, de filosofie en de fantasie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die PindaRots;

Een nogal filosofische vraag waar natuurlijk nooit een eenduidig en allesomvattend antwoord mogelijk is. Volgens mij is het antwoord afhankelijk van je eigen voorstellingsvermogen enerzijds en je wetenschappelijke instelling anderzijds. Ik kan me geen enkele wetenschappelijke bewijs voorstellen van de stelling dat zandkorrels universa zouden zijn dus hou ik het er gewoon op dat het kleine brokjes silicium zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het helemaal geen stomme vraag. Ik vind het een prima vraag!
Ooit heb ik ergens gelezen: je kunt de wereld vergroten door hem te verkleinen. Na lang nadenken heb ik persoonlijk dit ontdekt: als ik naar een vierkante centimeter van de tuin kijk (bijvoorbeeld), en een tijdje kijk, zie ik daar van alles gebeuren.
In die zin denk ik dat een zandkorrel inderdaad een universum is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zandrekenaar (Oud-Grieks:Αρχιμήδης Ψαμμίτης, Αρχιμήδης Psammites) is een werk door de hellenistische geleerde Archimedes. In dit werk doet Archimedes een poging een bovengrens vast te stellen voor het aantal zandkorrels dat in het universum past. Om dit doel te bereiken, moest hij op basis van het in zijn tijd gangbare astronomische model een schatting maken van de grootte van het universum. Ook moest hij een manier vinden om over zeer grote aantallen te spreken. Het werk, dat ook bekend staat onder de naam Archimedes Syracuse Arenarius & Dimensio Circuli, is in vertaling ongeveer 8 paginas lang. Het is gericht aan de Syracuse koning Gelo II (een zoon van Hiero II van Syracuse) en is waarschijnlijk het meest toegankelijke werk van Archimedes; in zekere zin is het de eerste onderzoeksartikel [1] uit de geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt nogal science-fictionachtig ….doch zijn er aanwijzingen dat de macro cosmos (planeten ,sterren ,nevels , melkwegstelsels , clusters en groter ) nogal wat overeenkomsten vertonen met de micro cosmos (atomen , electronen en kleinere deeltjes) er is duidelijk een ordening en tussen die deeltjes micro en macro zijn er zelfs verhoudingen van tussenruimte.
Dat er in mijn maag miljarden cosmossen zitten is alleen nuttig voor de verbeelding ….maar is het uit te sluiten? Er zijn ‘heelheidsdenkers” zoals David Boehm die zo’n ordening ernstig nemen en zelfs fijnstoffelijkheid (geen fijn stof he)erbij betrekken . We landen hier dan weer op eerder filosofisch terrein dan op louter hedendaags wetenschappelijk vlak …toch interessante hypothesen

Toegevoegd na 11 minuten:
Wanneer U nog vragen heeft?
Dan heeft U na het bekijken van deze "documentaire ?!?" er zeker nog meer
http://www.whatthebleep.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
what the beep vind ik een erg slecht voorbeeld veel te vaag en heeft weinig met natuurkunde te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen voorbeeld ,... ik wil hier alleen mee aantonen dat er soms gestructureerd nagedacht wordt over hypotheses die op het eerste gezicht niet relevant zijn.
Op de vraag van de vraagsteller kan niemand antwoorden .... maar er wordt in sommige wetenschappelijke (en helaas pseudo-wetenschappelijke ) kringen wel degelijk over nagedacht ... omdat zij ook ergens een ordening lijken te herkennen . Maar het is een onderwerp dat veel te weinig elementen bevat voor een nuttige hypothese ... maar een holistische kijk op de dingen op zich vind ik wel interessant.
Zoals ik schrijf : eerder filosofie met kwantumfysica trekjes.
Wat Virifavus schrijft : ik ben geen wetenschapper en die structuren , die sommigen zien zijn misschien toevalligheden of er-iets- in -willen-zien ....wil alleen aantonen dat er wel degelijk onderzoek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder filosofie versta ik : kritisch en gefundeerd denken over iets
volgens onze analytische natuurkunde bestaat een zandkorrel uit heel veel atomen(silicium) die weer uit allerlei andere deeltjes bestaan, en die bijelkaar worden gehouden door elektriciteit. tussen die deeltjes is zoveel ruimte dat er eigenlijk meer "'niets' is dan 'iets'.
in je fantasie kun je die ruimte natuurlijk vullen met fabelwezens, demonen enz.
een soortgelijke vraag is: passen duizend engelen op de punt van een naald?
zo kom je bij een boeddhistische kijk op de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je uitgaat van het principe dat in elk facet van de schepping de capaciteiten van een volledig universum latent aanwezig zijn dan kan je inderdaad stellen dat er ook in elke zandkorrel (tot meermaals toe) de capaciteiten van een heel universum huizen.

Als je tijd en zin hebt lees dan eens het boek 'Eindeloos Bewustzijn' van de cardioloog Pim van Lommel. Daarin vind je zowel wetenschappelijk ondersteunde beweringen als op ervaring gebaseerde uitspraken omtrent deze kwestie.
Meer info kan je vinden via bijgevoegde link.

Veel plezier ermee!